Hjertelig gjensyn med barnebyen

Nå går tiden fortere, sier vi når vi blir voksne. Årene flyr, sier vi når vi blir skikkelig voksne. For små barn er fire år en liten evighet. Det er mer enn fire år siden Fagforbundet besøkte barnebyen. En liten evighet.

Barnehageansatte seiret til slutt i kampen for en anstendig pensjon. Norge er ikke alene om å måtte kjempe for anstendige pensjonsytelser.

Kampen om pensjon er internasjonal

Det er en internasjonal trend å forsøke å redusere pensjonsytelsene, slik som blant annet levealdersjusteringene sørger for i Norge.  Men streiken i barnehagene er en av de få kampene fagbevegelsen tar for å forbedre pensjonsnivået, ikke bare forsvare dagens ordninger.

Illustrasjon: Trude Tjensvold

Dommen: Henry Sørensens kreft anses ikke som yrkesskade

Fagforbundet saksøkte Staten på vegne av tidligere brannmann Henry Sørensen, som ikke fikk godkjent kreftsykdom som yrkesskade. Høyesterett mener sammenhengen mellom sykdom og yrke er for usikker.

Saad Zaid fra Fagforbundets samarbeidspartner UAWC ga landsmøtedelegatene sterke historier fra en hard hverdag i Gaza

Terrorstemplet for jordbruk og fiske

"Representanter for den norske hæren stormet i dag lokalene til Norsk Bonde- og Småbrukarlag. Organisasjonen er erklært ulovlig, og lokalene er stengt ned med en jernplate som er sveiset foran inngangen".

Barnehagestreik ga rekordmange nye medlemmer

Det ble vervet hele 1056 nye medlemmer i PBL-området mens konflikten raste. Det er en økning på mer enn 10 prosent. Ny rekord!

Iren Luther, Yrkesseksjon helse og sosial Fagforbundet

Den nye ledelsen: Iren Mari Luther

Iren Mari Luther ble gjenvalgt som leder av yrkesseksjon for helse og sosial. Hun skal kjempe videre for god oppgavedeling i helsetjenesten og at det er like gode velferdstjenester for alle.

LM 2022

Den nye ledelsen: Gerd Øiahals

Solid erfaring: Gerd Øiahals (61) har en lang fagforeningskarriere bak seg. Mellom sommerjobben på laboratoriet til Statens vegvesen som 16-åring til gjenvalgt leder i Fagforbundet Post og finans er det 45 rike arbeids- og fagforeningsår.

Kokeboka: Ut og møte medlemmer

Fagforbundsuka kommer hvert år i uke 48, også i år, så ingen kan si at den kommer som julekvelden på kjerringa. Fra 28. november til 4. desember er det verve- og medlemspleieuke med ekstra aktivitet på store og små arbeidsplasser over hele landet.

Fire i farta

Oss tillitsvalgte har snakket med fire delegater om deres refleksjoner etter Landsmøtet 2022. Hvordan opplevde de uka og hva sitter de igjen med?

Odd-Haldgeir Larsen: Det handler om medlemsvekst og tariffmakt.

Den nye ledelsen: Odd-Haldgeir Larsen

Gjenvalgt og gjenvalgt: Odd-Haldgeir Larsen (61), tidligere banemester i Ås kommune og fylkesleder i Akershus, fikk i 2011 en telefon fra daværende leder Jan Davidsen - med spørsmål om å bli nestleder sånn nesten over natta. Etter to gjenvalg sier det seg selv at det har gått veldig bra.

Mette Nord, iført streikevest på landsmøtet.

Den nye ledelsen: Mette Nord

Populær dame: Mette Nord (63), fra Porsgrunn, er hjelpepleieren som har gått gradene i forbundet helt til hun ble valgt til leder i 2013, gjenvalgt i 2017 - og nå i 2022. - Jeg takker for tilliten og ser fram til å lede verdens beste forbund de neste tre åra.

Ny nestleder i Fagforbundet, Helene Harsvik Skeibrok

Den nye ledelsen: Helene Harsvik Skeibrok

Helene Harsvik Skeibrok er 43 år gammel og har vært tillitsvalgt i over to tiår. Hun ble nylig valgt til nestleder i Fagforbundet og brenner for flere hele faste stillinger og den nordiske modellen.

Næringsminister Jan Christian Vestre, leder for yrkesseksjon kontor og administrasjon Trond Finstad og fylkesråd for finans og administrasjon i Viken Edvin Søvik.

Sammen i kampen mot sosial dumping

Regjeringa og Fagforbundet er enige om at Norgesmodellen blir et viktig verktøy i kampen mot sosial dumping. Nå har arbeidet startet og det gjøres side om side.

Den nye nestlederen i Fagforbundet Helene Harsvik Skeibrok på talerstolen under landsmøte i 2022.

Helene er ny nestleder i Fagforbundet

– Jeg ønsker å gjøre en forskjell i livet til vanlige folk. Det er dette det handler om for meg, sier den nye nestlederen i Fagforbundet, Helene Harsvik Skeibrok.

Jeanette Lea Romslo, leder av Fagforbundet Ung, på talerstolen under Fagforbundets landsmøte.

Nå trer Ung inn i AU

Landsmøtet vedtok å gi leder av Fagforbundet Ung både tale- og forslagsrett i arbeidsutvalget. – Vi skal bruke denne muligheten fornuftig, lover leder Jeanette Lea Romslo.

Tillitsvalgte Anne Hilleren, Erle Bru og Fatmira Maksuti fra Yrkesseksjon helse og sosial tror vervejobben blir enklere nå som medlemskapet blir billigere.

Billigere medlemskap: – Nå blir det enklere å verve!

På nyåret blir det mye billigere å være medlem av Fagforbundet. Med det er grunnlaget lagt for en strøm av nye, yrkesaktive medlemmer. Men det er nå jobben starter. – Jo flere vi blir, jo sterkere blir vi, sier en verveklar trio med tillitsvalgte.

AU-medlem Anne Green Nilsen

Den nye ledelsen: Anne Green Nilsen

Som tillitsvalgt på kompetansesenteret i Oslo ble hun omtalt som «Tariff-Anne». Det er det god grunn til. Det gjenvalgte AU-medlemmet mener tariff er det aller viktigste for medlemmene våre.

medlem av AU og leder for Yrkesseksjon kontor og administrasjon i Fagforbundet

Den nye ledelsen: Trond Finstad

AU-medlem og gjenvalgt leder for Yrkesseksjon kontor og administrasjon, Trond Finstad, er opptatt av å synliggjøre dem som ikke nødvendigvis skriker høyest.

Siden sist: Dette ble vedtatt på landsmøtet

Dette var de viktigste vedtakene på Fagforbundets landsmøte. 459 delegater fra hele landet bestemte dette på Fagforbundets landsmøte i november. Vedtaka gjelder Fagforbundets politikk og organisering de neste tre åra.

Den nye ledelsen: May-Britt Sundal

May-Britt Sundal ble gjenvalgt som leder for Yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst på landsmøtet.