Når uhellet er ute i hjemmet er innboforsikringa din beste venn...

Gode forsikringsråd er ikke dyre

Fagforbundets egen forsikringsekspert og leder i enhet for medlemsfordeler, Morten Helland, har lang erfaring fra forsikringsbransjen og har den siste tida gitt flere gode råd i Dagsavisen. Det handler om hva du har i vente av prisøkning på forsikringer - og hva du absolutt ikke bør kutte i selv om det er tøffe tider økonomisk.

Gjør også småuhell dyrere: Ekstremvær, inflasjon og økt reiseaktivitet blant folk er noen av grunnene til at forsikringsbransjen øker prisene.

Nå blir forsikringene dyrere: – Ikke synd på forsikringsbransjen

Nå blir skadeforsikringene dyrere. – Det er ikke synd på forsikringsbransjen, men på forbrukerne, sier forsikringsekspert og enhetsleder for medlemsfordeler i Fagforbundet, Morten Helland, til Dagsavisen. Se hvorfor skadeforsikringene blir dyrere.

Kvinner i Gaza.

Norge må øke presset mot Israel og USA

Fagforbundets landsstyre er forferdet over at det internasjonale samfunnet ikke har maktet å sette en stopper for krigen i Gaza, som nå går inn i sin sjette måned. Alle virkemidler må settes inn for å stanse krigen, sier Fagforbundets landsstyre i en uttalelse 14. mars.

– Vi sløser med folk og ressurser når noen går ufrivillig deltid, sier arbeidsminister Tonje Brenna. Her sammen med leder i Fagforbundet, Mette Nord.

Ny rapport om heltidsarbeid: Minst 30 000 årsverk går tapt

I Norge jobber rundt 20 prosent av de sysselsatte deltid. Blant disse er det mange som ønsker å øke sin stillingsprosent, noe som tilsvarer rundt 30 000 årsverk. Dette kommer frem i en ny rapport fra Oslo Economics.

Stolt over å lykkes med klimaomstillingen: Finn Børge Dalen, hovedtillitsvalgt i Fagforbundet Trondheim.

Klimaarbeider i kommunen: Er du spurt?

Alle ansatte må delta hvis vi skal lykkes med klimaplanene i Kommune-Norge. Mange er rett og slett klimaarbeidere uten å være klar over det. Mange har kunnskap, og enda flere har kanskje ideer til hva som kunne vært gjort bedre. Men har dere deltatt? Har dere blitt spurt?

Bombekrater i Gaza.

Ufattelige lidelser i Gaza

Azzam Alsaqqa (38) jobber for Norsk Folkehjelp i Gaza, hvor han har bodd hele livet. Han har flyktet fra hjemmet sitt i Gaza by til Rafah, hvor han bor i et hus sammen med 50 slektninger. – Det som skjer nå er hinsides alt vi noen gang kunne ha forestilt oss, sier han.

8. MARS: Hele og faste stillinger stod på parolen for Fagforbundet under kvinnedagen i Oslo i fjor.

Hvorfor 8. mars? 10 spørsmål og svar om kvinnedagen

8. mars ble erklært som internasjonal kvinnedag av FN i forbindelse med det internasjonale kvinneåret i 1975, men hvorfor feirer vi akkurat denne dagen? Fri Fagbevegelse har laget 10 spørsmål og svar om kvinnedagen.

Feminisme, kvinnesymbol, kvinnedagen, kvinnekamp, 8. mars

8. mars: Stopp menns vold mot kvinner

Den siste tiden har vi sett flere grufulle eksempler på kvinner som er drept av menn de har en relasjon til, og bak oppslagene ligger en dyster statistikk. Hva kan vi som samfunn og arbeiderbevegelse gjøre? Følg samtalen med blant annet Fagforbundets leder Mette Nord fredag 8. mars 15.00 - 16.00 på Kulturhuset i Oslo - eller følg direktesending på LOs nettside.

Erfaren lønnsforhandler: Hovedtillitsvalgt i Fagforbundet Bodø, Wenche Høyforslett, argumenterer for at kronetillegg er mest rettferdig.

Kronetillegg eller prosenttillegg?

Hva er mest rettferdig i lønnsoppgjøret?

Fagforbundets leder Mette Nord

Fagforbundet får gjennomslag for pensjonsordning for sliterne

Det er bred enighet om endringer i pensjonssystemet på Stortinget. Fagforbundet har fått et viktig gjennomslag for kravet om bedre vilkår for sliterne i arbeidslivet.

faksimile arbeidstøy

Krever egnet arbeidstøy

Fagforbundet har satt arbeidstøy på agendaen denne vinteren. – Vi forventer at KS nå sørger for at kommunene oppfyller kravene om egnet arbeidstøy til sine ansatte. Det handler om å ivareta sine ansattes helse og deres evne til å utføre jobben sin, sier Mette Nord til VG.

Jobbing i påska gir både ekstra penger og ekstra fri.

Jobbing i påska

Rettighetene ved arbeid i påsken varierer etter hvor man jobber og om man har tariffavtale. Her er en oversikt over hva man har krav på av fri, lønn og tillegg i påskeferien.

Student, jobbsøker, ung, dame, deltid

Kan deltidsansatte betales mindre?

Er det greit å betale forholdsmessig lavere lønn til en deltidsansatt? I arbeidsmiljølovens kapittel 13 står det at diskriminering på grunn av politisk syn, medlemskap i arbeidstakerorganisasjon eller alder, er forbudt. I tillegg gjelder forbudet for arbeidstaker som jobber deltid eller er midlertidig ansatt. LO-advokatene ser på saken.

Bytrafikkisnøvær

England: Snøfall skal ikke gi trekk i lønn

Det snør i England. Det er det det gjør. Og nå snør det enda mer enn før.

firetillitsvalgte

Hva er ditt beste vervetips?

Vi har spurt fire tillitsvalgte hva de anbefaler når man skal verve nye medlemmer til Fagforbundet.

PiaIreneRosenvinge

Vinterkledde medlemmer i Asker

Hjemmetjenesten i denne Akershus-kommunen er nokså godt kledd for vinterens utfordringer, melder hovedtillitsvalgt Pia Irene Rosenvinge.

Tohelsefagarbeidereitynneklærisnøen

Tynne bomullsklær møter finnmarkskulde

I Porsanger kjenner de urettferdigheten på kroppen, ikke minst på jobb utendørs. Hoved­tillitsvalgt Ann Kristin Masternes er ganske oppgitt over lite egnet arbeidstøyet for hjemmetjenesten.

IrenLutherstårlentmotenmurlettsmilende

Ulik praksis for arbeidsklær

Godt arbeidstøy trengs for å holde varmen, men smittevern og forebygging av belastningsskader er også grunner til at det må ryddes opp i hva kommunene leverer til de ansattes garde­rober.

Marcus Svensson Oterholm bruker alle triksene i boka når han er på utdanningsmessa på Lillestrøm.

– En fordel å være ekstrovert

Han vet det er viktig å verve, og på utdanningsmessa på Lillestrøm får ungdomstillitsvalgt Marcus Svensson Oterholm virkelig bruk for selgersmilet.

Ingrid Tønseth Myhr og Lars Helgerud i informasjonsavdelingen står bak Fagforbundets TikTok.

Fagforbundet når ut til unge på TikTok

Med en eksplosiv vekst fra tusen til 40 000 følgere på TikTok, har Fagforbundet ikke bare funnet nøkkelen til å engasjere ungdom mellom 15 og 25 år, men også sett en markant økning i interessen for medlemskap blant unge.