Pensjonister kan jobbe i skoler og barnehager uten å tape pensjon

Skoler og barnehager trenger ekstra bemanning for å håndtere koronaepidemien. Fra 1. januar kan pensjonert personell motta en særskilt fastsatt pensjonistlønn uten at AFP eller alderspensjonen reduseres.

Lokalsamfunnskonferansen 2022

Lokalsamfunnskonferansen 2022 arrangeres digitalt 17. og 18. januar. Den belyser konsekvenser av at viktige samfunnsstrukturer og tjenester sentraliseres, og hvordan dette svekker tryggheten i lokalsamfunnene. Hva skal til for at vi også i framtida kan bo i trygge lokalsamfunn? Hva kan vi lære av den danske snuoperasjonen? I 2021 deltok over 700 påmeldte - se hele programmet og meld deg på!

Nå starter lønnskampen

Fagforbundet gjør seg klar til en et nytt hovedoppgjør. Landsstyret har vedtatt forbundets hovedprioriteringer foran vårens hovedtariffoppgjør. Viktigst er det å sikre kjøpekraften til medlemmene.

Ny avtale om økte koronatillegg for kommuneansatte

Fagforbundet og KS har forhandlet fram en ny avtale om økt overtidsbetaling i kommunen. Avtalen innebærer også at arbeidsgiver kan pålegge mer overtid. Bakgrunnen for avtalen er den nye runden med nedstenging, og behovet for å sikre nok bemanning og forsvarlige tjenester i en ekstra krevende koronasituasjon.

Stendi-saken viser at regjeringen må rydde opp i arbeidslivet

Fagforbundets landsstyre mener at Stendi-saken viser at det er behov for en storopprydding i den private velferdsbransjen, men også i andre deler av arbeidslivet.

De som rammes av koronakrisa må få mer hjelp

Den alvorlige smittesituasjonen og raske spredningen av omikron-varianten av koronaviruset, gjør det helt nødvendig å sette i verk tiltak som begrenser smitten. Fagforbundet er fornøyd med at regjeringa forstår alvoret i situasjonen, noe de nye koronareglene og støttetiltakene for næringslivet viser.

– Det handler om mennesker

Kompetansesenteret i Trøndelag lever opp til betydningen av bokstavene i OSS: Omtanke, Solidaritet og Samhold. Maken til stemning og samhold skal man lete lenge etter. I det trivelige, julepyntede lokalet i Folkets hus er det mennesket som står i sentrum.

Stendi-seieren sett fra innsiden

Oslo, sommeren 2017: Opplæringsansvarlig i Fagforbundet Akershus, Ivar Romundstad, stikker hodet inn til kompetansesenteret og spør om noen kan være med på et møte han er på vei til, med fem omsorgsarbeidere. Rådgiver Trude Stavheim sier ja. Lite vet hun at dette skal bli en av de største og viktigste arbeidsrettssakene Norge har sett.

Ikke bare én, men to «Årets renholder»

I dag, på renholdernes dag, ble to fortjente vinnere tildelt prisen «Årets renholder» for 2021. Blant nesten 100 innsendte forslag stakk både Sofie Miettinen fra Viken og Marit Hetlevik fra Vestland av med den gjeve prisen.

Glad verveuke

Det ble mange blide fagforbundsmedlemmer i fagforbundsuka. Som vanlig vanket det gaver på arbeidsplassbesøk og lotterier på sosiale medier. Seminarer og kinobesøk har også vært populært denne gangen.

Digitale verktøy for tillitsvalgte

Fagforbundet har satt i gang et omfattende arbeid for å tilby tillitsvalgte bedre digitale verktøy. – Vi ser at mange tillitsvalgte har behov for å lettere få tak i informasjon, kunne dele dokumenter og ressurser, og kunne utveksle erfaringer og ideer, sier digitalsjef Tommy Due-Løvaas.

Den etterlengtede reformen

På nyåret skal partene i arbeidslivet starte å meisle ut en tillitsreform i offentlig sektor. – Fagforbundet har blitt hørt av den nye regjeringa. Nå må vi ikke bare peke på feil, men peke på konkrete løsninger, sier Mette Nord.

Hovedavtaleforhandlinger for kommunesektoren

Forhandlingene om revisjon av hovedavtalen for KS-området starter i dag. – I det store og hele er vi fornøyde med avtalen og ønsker å videreføre den uten store endringer, sier lederen for LO Kommune, Mette Nord.

Fagforbundet svært fornøyd med rødgrønn enighet om statsbudsjett

– Vi er glad over at de rødgrønne partiene har blitt enige om statsbudsjettet. Fagforbundets medlemmer stemte på de rødgrønne partiene i høst fordi de ønsket en ny kurs for Norge, og det får de nå. Nå blir et godt budsjettforslag enda bedre med forliket i Stortinget, sier leder i Fagforbundet, Mette Nord.

50 års kamp for fagbevegelsens verdier

Martin Kolberg ble organisert som 15-åring og har hatt blikket på fagbevegelsen helt siden den gang. – Du må bli gitt tillit, ta tilliten og gjøre deg verdig. Jeg håper at jeg har gjort det i mine år i arbeiderbevegelsen, sier Martin Kolberg.

Fagforbundets SOS-barneby: – Vi savner dere!

Det er beskjeden fra Pinto Vunge, leder av Fagforbundets SOS-barneby i Huambo, Angola. På grunn av pandemien er det snart to år siden Fagforbundets barnebykontakter har møtt barna, SOS-mødrene og de andre ansatte i Huambo.

Jakter kortsiktig gevinst på Kommune-Norges bekostning

I kjølvannet av konkurransen innen kommunal tjenestepensjon har det dukket opp et nytt fenomen.  I jakt på kortsiktig gevinst vurderer flere kommuner å bytte pensjonsforsikringsselskap for å kare til seg deler av bufferne til både selskapet de går fra, og selskapet de kommer til.

Nå kan du bestille almanakk 2022

Nå kan medlemmer bestille almanakken for 2022 i nettbutikken - gratis.

Fagforbundet oppfordrer sterkt helsearbeidere til å vaksinere seg

Det er en stigende smittekurve i Norge og veien ut av pandemien er at flere vaksinerer seg, særlig helsepersonell som skal ta vare på sårbare mennesker. – Fagforbundet mener at alle som skal gi omsorg til pasienter må være fullvaksinerte, sier Iren Luther.

Stanset konkurranseutsetting av pensjon

Et stort flertall i kommunestyret i Hardanger-kommunen Ullensvang vedtok å sende tjenestepensjonsordningen ut på anbud. En måned senere ble vedtaket opphevet - takket være iherdig innsats fra den lokale fagforeningen.