Helsearbeidere gjør opprør mot langvakter og mer helgejobbing

Helsearbeidere i Arendal gjør opprør mot måten kommunen går fram på for å øke antall heltidsstillinger. Flere hundre ansatte har skrevet under på et leserinnlegg i lokalavisa Agderposten, hvor de sier at nok er nok.

Valgkampmaskinen er i gang

Nå er det vår tur! Med nytt slagord, nye filmer, nytt valgkamp-materiell, nyfolierte bobiler og superringere på laget ruller Fagforbundet i gang valgkampen etter sommeren.

Superringerne fra Nordland

– Hei, det e han Stig ifra Fagforbundet, har du to minutta? Omtrent sånn har dagene gått siden begynnelsen av mai for Stig Edvardsen i Fagforbundet Nordland.

Slik blir den digitale valgkampen

Selv om pandemien virker å være på hell blir den digitale valgkampen viktigere enn noensinne. Fagforbundets mål med den digitale valgkampen er å få våre faglige kandidater inn på Stortinget og sikre et regjeringsskifte.

Krevende tariff-vår også i år

Med unntak av streiken ved Røde Kors Rehabiliteringssenter i Fjaler har Fagforbundet så langt unngått streik i lønnsoppgjøret i år. Unio har kommet i streik i KS, Oslo kommune og i Sykehussektoren.

Fagforbundets medlemmer kan avgjøre valget

Hvis Fagforbundets medlemmer får det som de vil blir det regjeringsskifte til høsten. 10,3 prosent av norske velgere er medlem av forbundet. Det er mange nok til å avgjøre valget. Åtte av ti ønsker en rødgrønn regjering, viser Fagforbundets store medlemsundersøkelse.

Advokatforsikring ble redninga

Til høsten tilbyr Fagforbundet medlemmene rimelig advokatforsikring. - Det er så mye man ikke tenker på, som kan skje. Når noen dør, havner mange i en vanskelig situasjon, og da er hjelpen gull verdt, sier hovedtillitsvalgt i Bergen kommune, Hjørdis Vigen Haugen.

Webinar om ny medlemsfordel - advokatforsikring

Til høsten kommer den nye medlemsfordelen mange har ventet på - advokatforsikring. Som tillitsvalgt kan du bli med på webinar 15. juni klokka 11.00 og finne ut mer - så blir det lettere å svare når medlemmene spør.

Pensjonssviket: Bli med på opprop for å bevare særaldersgrensa

Mandag 7. juni vedtok regjeringa og Frp i Stortinget endringer som vil bety at retten til å gå av tidlig for de med farlige eller fysisk krevende yrker, forsvinner. Bli med og si at det ikke er greit!

Korona endrer ikke ferieloven - hva bestemmer du og hva bestemmer sjefen?

Ferien i 2021 blir, som i fjor, for mange noe helt annet enn planlagt. Fortsatt er det mange koronahensyn som må tas - men ferieloven står ved lag. På arbeidsplasser der det kan være vanskelig å få feriekabalen til å gå opp, er det lurt å sette seg inn i hva som er arbeidsgivers styringsrett.

Regjeringen og Frp kutter kraftig i pensjonen til 250 000 arbeidstakere

Mandag 7. juni vedtar Stortinget endringer som i realiteten vil bety at retten til å gå av tidlig for de med farlige eller fysisk krevende yrker forsvinner. – Et svik og et løftebrudd, sier Fagforbundets leder Mette Nord.

Nå er det tennenes tur

De er kampklare, både ungdom og pensjonister. I Fagforbundet utgjør de omtrent 170 000 av medlemmene. Nå slår de seg sammen i en felles valgkampanje for å løfte kravet om at tannhelseutgifter må bli en del av egenandelsordningen.

Gjør deg klar til ny tariff-vår!

Mellomoppgjøret står for tur. LO og NHO unngikk storstreik. Nå venter blant annet lønnsoppgjøret for ansatte i Kommune-Norge, der det blir avgjørende for Fagforbundet å sikre kjøpekrafta til medlemmene.

Koronakommisjonens rapport understøtter Fagforbundets politikk på heltid og drift i egenregi

Nestleder i fagforbundet, Sissel M. Skoghaug mener flere av konklusjonene i rapporten er gledelige for Fagforbundet. – Mye av det koronakommisjonen og underlagsrapporten fra Senter for omsorgsforskning har konkludert med er ting Fagforbundet har forfektet i snart 20 år. Som at det viktigste du kan gjøre for å forhindre smitte er å ha folk i hele stillinger. Men også at vi må sørge for at kjøkkendrift, kantine og renhold drives i egenregi.

Kommuneoppgjøret i gang: Krever økt kjøpekraft til alle i kommunesektoren

Onsdag 21. april begynte årets lønnsoppgjør i kommunesektoren. – I oppgjøret i fjor sakket offentlig sektor akterut, sammenliknet med privat sektor. Det gapet må tettes, sa nestleder i LO Kommune, Odd-Haldgeir Larsen da han presenterte LOs krav til kommuneoppgjøret for KS.

Røde Kors Haugland: Liten streik - stor støtte

Sju modige medlemmer ved Røde Kors Haugland står nå i front i kampen for gode og trygge pensjonsordninger. Streiken er inne i sin fjerde uke, og støtteerklæringene strømmer inn. Det varmer og motiverer.

Likestilling på fotballbanen, i arbeidslivet og i samfunnet

6 av 10 toppseriespillere tjener under 100.000,- i året. 3 av 4 helsearbeidere jobber deltid. Fagforbundet spiller på lag med Toppfotball Kvinner i kampen for likestilling på fotballbanen, i arbeidslivet og i samfunnet. Se den rå filmen som kobler oss sammen!

Sikret kjøpekraft for LO-medlemmene i lønnsoppgjøret i kommunene

LO Kommune og KS er enige om et lønnsoppgjør som sikrer LOs medlemmer i kommunene mellom 10.000 og 22.000 kroner mer i året. I tillegg skal det gjennomføres lokale forhandlinger. Over 190.000 av LO Kommunes medlemmer unngår dermed streik.

Se Harald Eia forklare frontfagsmodellen i lønnsoppgjøret

Skulle du gjerne hatt frontfagsmodellen, som ligger til grunn for lønnsoppgjørene, forklart på en enklere måte? Du er ikke den eneste, og derfor inviterte vi Harald Eia på frokostmøte 20. mai for å forklare frontfagsmodellen. Du kan se opptaket her i 14 dager.

Frontfagsmodellen enkelt forklart!

Vi er midt i årets lønnsoppgjør, og den berykta frontfagsmodellen blir diskutert heftig. Hva er egentlig frontfagsmodellen? Hvordan fungerer den? Og hvorfor er den så bra? Dette og mer får du vite førstkommende torsdag på Fagforbundets frokostmøte.