Hovedavtaleforhandlinger for kommunesektoren

Forhandlingene om revisjon av hovedavtalen for KS-området starter i dag. – I det store og hele er vi fornøyde med avtalen og ønsker å videreføre den uten store endringer, sier lederen for LO-Kommune Mette Nord.

– Fremtidens Karasjok må bygges på trepartssamarbeid

Karasjok mangler et godt trepartssamarbeid mellom administrasjonen, tillitsvalgte og de folkevalgte, ifølge hovedtillitsvalgt Vidar Somby. – Kommunen blir ikke framtidsretta før de tillitsvalgte trekkes inn i alle omorganiseringsplaner.

Jakter kortsiktig gevinst på Kommune-Norges bekostning

I kjølvannet av konkurransen innen kommunal tjenestepensjon har det dukket opp et nytt fenomen.  I jakt på kortsiktig gevinst vurderer flere kommuner å bytte pensjonsforsikringsselskap for å kare til seg deler av bufferne til både selskapet de går fra, og selskapet de kommer til.

Stanset konkurranseutsetting av pensjon

Et stort flertall i kommunestyret i Hardanger-kommunen Ullensvang vedtok å sende tjenestepensjonsordningen ut på anbud. En måned senere ble vedtaket opphevet - takket være iherdig innsats fra den lokale fagforeningen.

50 års kamp for fagbevegelsens verdier

Martin Kolberg ble organisert som 15-åring og har hatt blikket på fagbevegelsen helt siden den gang. – Du må bli gitt tillit, ta tilliten og gjøre deg verdig. Jeg håper at jeg har gjort det i mine år i arbeiderbevegelsen, sier Martin Kolberg.

Fagforbundets SOS-barneby: – Vi savner dere!

Det er beskjeden fra Pinto Vunge, leder av Fagforbundets SOS-barneby i Huambo, Angola. På grunn av pandemien er det snart to år siden Fagforbundets barnebykontakter har møtt barna, SOS-mødrene og de andre ansatte i Huambo.

Nå kan du bestille almanakk 2022

Nå kan medlemmer bestille almanakken for 2022 i nettbutikken - gratis.

Fagforbundet oppfordrer sterkt helsearbeidere til å vaksinere seg

Det er en stigende smittekurve i Norge og veien ut av pandemien er at flere vaksinerer seg, særlig helsepersonell som skal ta vare på sårbare mennesker. – Fagforbundet mener at alle som skal gi omsorg til pasienter må være fullvaksinerte, sier Iren Luther.

Kommunal pensjonsordning forbedret

– Vi er fornøyd med at det såkalte toleransebeløpet i den kommunale AFP-ordningen er doblet fra og med neste år. Vi har også fått inn bestemmelse som sikrer pensjonsopptjening i inntil tre år for arbeidstakere som har ulønnet permisjon for de som mottar pleiepenger, forteller LO Kommunes daglige leder, Pål Skarsbak.

Rødgrønt statsbudsjett : – Regjeringa setter arbeidsfolk først

Regjeringas budsjettforslag reduserer forskjellene og setter arbeidsfolk først. – Dette viser at Norge får en ny kurs med den rødgrønne regjeringa, sier Fagforbundets leder Mette Nord.

Konflikt hele året

Aldri før har Fagforbundet gjennomført fem streiker på ett år. 2021 startet med en historisk streik i kirken, det fortsatte med tre streiker i helsesektoren, og først i oktober kom vi i mål med tidenes lengste streik for vår del – den syv uker lange kulturstreiken.

Pensjonsseier i kulturstreiken

Etter syv lange, kalde og krevende uker er streiken i kultursektoren over. – Resultatet gir livsvarig og lik pensjonsutbetaling for kvinner og menn. Det er en stor seier, sier leder av Fagforbundet Teater og Scene, Mari Røsjø.

Erfaren mangfoldsarbeider

Balraj Singh (29) fra Lørenskog har solid bakgrunn på mangfoldsfeltet. Han begynte i et vikariat som rådgiver i Fagforbundet i oktober, og skal jobbe med å verve flere medlemmer og tillitsvalgte med minoritetsbakgrunn.

Vilkårene for LOfavør Innboforsikring endres fra 2022

1. januar 2022 kommer det vilkårsendringer på innboforsikringen din, som du bør få med deg. Her er en oversikt over de viktigste endringene og hva det vil si for deg.

Tre gode grunner til å bli tillitsvalgt

Har du lurt på om du kanskje skal prøve deg som tillitsvalgt? Det syns vi er en strålende ide! Fagforbundet har Norges beste opplæring for tillitsvalgte, så det er bare å hoppe inn i utfordringen. Her kommer tre gode grunner til å bli tillitsvalgt på jobben.

Gjør stas på tillitsvalgte over hele landet

I hele første uka i november skal fagforeningene gjøre stas på sine tillitsvalgte, og verve nye. Dere er Fagforbundets viktigste medlemsfordel og fortjener en stor takk for jobben dere gjør for medlemmene.

Solsikker til fryd og glede

Barnebyens første solsikkekonkurranse er over og vi kan konstatere at det har blitt dyrket solsikker i hager over det ganske land. Takk til alle som har sendt inn bilder.

Fagforbundet: Store forventninger til rødgrønne statsråder

Mette Nord er positiv til sammensetningen av den nye rødgrønne regjeringen. – Dette blir et kvinnesterkt lag som kan forandre hverdagen til Fagforbundets medlemmer, sier Mette Nord.

Fagforbundet om regjeringsplattformen: Kjempeløft for arbeidsfolk

Stans i privatiseringen, styrking av velferden og lovfesting av retten til heltid er blant Fagforbundets viktigste seire i den rødgrønne regjeringsplattformen, mener Mette Nord.

Tre fortellinger om kommunalt trepartssamarbeid

Hva gjør du som tillitsvalgt eller leder når sykefraværet bikker 20 prosent og arbeidsmiljøet lider? Hva gjør du hvis ordføreren tenker på konkurranseutsetting fordi sykehjemslegen vurderer stenging av deler av sykehjemmet? Hvordan håndterer du som fersk tillitsvalgt utfordringer som startet lenge før din tid? Fagforbundet har laget film fra tre arbeidssteder som løste utfordringene ved hjelp av trepartssamarbeid.