Revidert statsbudsjett: Tar grep for å sikre økonomisk trygghet

Blant Fagforbundets medlemmer sier seks av ti at de har vært nødt til å endre måten de lever på som følge av prisveksten. – Den viktigste oppgaven regjeringa har er å unngå en overoppheting av norsk økonomi som fører til økte renter og boutgifter for vanlige arbeidsfolk, sier leder i Fagforbundet, Mette Nord.

– Israels behandling av palestinske barn i fangenskap er uakseptabel

"Vi ber om at Norge i Sikkerhetsrådet tar initiativ til at det opprettes en Action Plan overfor Israel – for sterkere oppfølging av anbefalingene fra FN-kontoret Children And Armed Conflict. Anbefalingene dreier seg bl.a. om noe så elementært ... som å opprettholde barnerettslige standarder, stoppe alle former for mishandling av anholdte barn, og å stoppe forsøk på å rekruttere dem som informanter."

Uravstemning - hva er det og hvordan foregår det?

Medlemmene bestemmer: Når Fagforbundet har ferdigforhandlet tariffavtalen din må du godkjenne eller forkaste avtalen. Det gjøres gjennom en uravstemning.

Valg av ansatterepresentanter i Posten klart

Valgstyret har avlyst valget siden det bare var sendt inn ett forslag til liste. Våre kandidater ble dermed valgt inn i styret; Gerd Øiahals, Lars Nilsen, Tove Rundtom og Ann Elisabeth Wirgeness.

Tar ikke gjenvalg som LO-nestleder

Roger Haga Heimli tar ikke gjenvalg som nestleder i LO. Han ble valgt inn fra Fagforbundet i 2017. - Vi tar Rogers beslutning til etterretning og respekterer avgjørelsen han har tatt, sier Fagforbundets nestleder, Odd-Haldgeir Larsen. Nå kommer Haga Heimli tilbake til Fagforbundet.

Hva er den viktigste saken på LO-kongressen?

LO-kongressen avholdes fra mandag 30. mai til og med fredag 3. juni. Det er der LOs politikk de neste fire årene skal vedtas. De tillitsvalgte i Fagforbundet stiller godt forberedt og gleder seg.

Ga ledelsen marsjordre om lønn

Nestlederne i Fagforbundet, Odd Haldgeir Larsen og Sissel M. Skoghaug fikk klar beskjed om at lønna må opp da de besøkte medlemmer i Ås, Kristiansand og Lillesand tidligere i mars.

Tariff 2022: Beredskap i alle ledd

Frontfaget er i havn og startskuddet for oppgjøret for medlemmene i Fagforbundet gikk 6. april. Forberedelsene til en hektisk vår står nå øverst på agendaen. Hovedtariffoppgjør betyr skjerpings i alle ledd i organisasjonen.

Fikk jobbene tilbake etter to års kamp

I 2020 gjorde dårlig økonomi at Vegårshei kommune valgte å si opp flere helsefagarbeidere. Det kunne ikke hovedtillitsvalgt Kine Lorentzen godta.

Uklarhet om koronatillegg

Har en kommune først gått inn på koronaavtalen som gir økte overtidstillegg til ansatte på grunn av pandemien, så gjelder den uansett hvorfor den de vikarierer for er borte fra jobben.

Ekstreme priser på strøm - hvorfor og hva nå?

Fagforbundets samarbeidspartner Lokalsamfunnsforeningen inviterer til webinar om strømsituasjonen onsdag 6. april kl. 1300 – 1500.

Ny samarbeidsavtale med Pensjonistforbundet på plass

Etter en periode med uenighet om avtalen mellom forbundene, har nå Fagforbundet og Pensjonistforbundet kommet til enighet om en ny samarbeidsavtale. Pensjonistmedlemmene i Fagforbundet beholder de samme fordelene som før.

Broen til framtiden 2022

For niende år på rad inviterer fagbevegelsen, miljøorganisasjoner, Kirken og trossamfunn, bønder og forskere alle som er interessert i en rettferdig omstilling til Broen til framtiden-konferansen - både fysisk og digitalt.

Psykososialt arbeidsmiljø: Norge er ikke engang på pallen

30. mars holder Fafo, LO og Unio gratis seminar kl. 0830-0945, som også kan følges digitalt. Det finnes detaljerte bestemmelser for fysisk og kjemisk arbeidsmiljø, men Norge henger etter både når det gjelder bevissthet om og reguleringer av det psykososiale området. På seminaret blir det også lansert nytt faktaflak fra tillitsvalgtpanelet: «Samarbeid om psykososialt arbeidsmiljø – LO-tillitsvalgtes erfaringer». Les mer og meld deg på!

Polsk søsterorganisasjon åpner kontorene for flyktninger

Fagforbundets polske søsterorganisasjon, Solidarność, gjør om møterom til mottakssenter for ukrainske flyktninger.

Landsstyret sa knepent ja til lavere medlemskontingent

Med et knapt flertall gikk Fagforbundets landsstyre 16. mars inn for å senke medlemskontingenten. Hvis høstens landsmøte tar innstillingen til følge, blir det billigere for yrkesaktive å være medlem av Fagforbundet.

Stans krigen i Ukraina

Fagforbundet fordømmer på det sterkeste Russlands militære angrep på Ukraina. Angrepet er et klart og alvorlig brudd på folkeretten og Ukrainas suverenitet. Fagforbundets landsstyre støtter kravet om en fredelig løsning og en umiddelbar stans i Russlands militære angrep.

Vi er ikke de som roper eller klager høyest

I en ny forskningsrapport pekes det på opplevelser av A- og B-lag blant ansatte lokalt i Den norske kirke. – Dette er et arbeidsmiljøproblem og en trussel mot fremtidig rekruttering og kvaliteten til tjenestene, sier leder av Yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst i Fagforbundet, May-Britt Sundal.

Enorm lettelse i nord

Ingen har kjempet hardere mot Høyre og Frps utskjelte regionreform enn Troms og Finnmark. Særlig i Finnmark har motstanden vært hard. 1. januar 2020 ble fylkene tvangssammenslått. Men Finnmark ga aldri opp. Med ny regjering på plass ble det i oktober 2021 endelig klart at kampen lyktes.

Det står bra til med lærlingene

Lærlingundersøkelsen 2021 viser at de fleste lærlinger er motiverte og trives på jobb. – Gledelig, men det er fortsatt forbedringspotensiale, sier Jeanette Lea Romslo, nestleder av Fagforbundet Ung.