Helene er ny nestleder i Fagforbundet

Den nye nestlederen i Fagforbundet Helene Harsvik Skeibrok på talerstolen under landsmøte i 2022. (Foto: Werner Juvik)

– Jeg ønsker å gjøre en forskjell i livet til vanlige folk. Det er dette det handler om for meg, sier den nye nestlederen i Fagforbundet, Helene Harsvik Skeibrok.

14.11.2022 av Steinar Ottesen
Sist oppdatert: 14.11.2022

Landsmøtedelegatene valgte den tidligere leder av Fagforbundet Innlandet enstemmig til ny nestleder og jubelen runget i Folkets hus for noen uker tilbake.

– Jeg er ydmyk. Du skal representere over 400 000 medlemmer og det er en stor tillitserklæring fra hele organisasjonen. Jeg er utrolig glad og stolt. Jeg gleder meg enormt til å ta fatt på utfordringene som venter, sier Helene Harsvik Skeibrok.

En god stund senere har roet senket seg på Hamar som er hjemme for Helene. Hun er en del av en søskenflokk på fire. Mesteparten av fritiden går til barn og familie, men det hender at det også blir en fisketur selv om det blir for lite tid til dette ifølge henne selv.

– Nå gleder jeg meg bare til å komme i gang. Jeg skal bli kjent med nye kollegaer og sette i gang med nye spennende oppgaver. Det blir ekstra stas å reise rundt å besøke medlemmer og tillitsvalgte i hele landet, sier Harsvik Skeibrok.

Lagarbeid er nøkkelen

Helene ble vervet inn i fagforeninga som lærling i omsorgsarbeiderfaget for over to tiår siden. I årene som fulgte var hun vært ungdomstillitsvalgt, yrkesseksjonsleder, oppæringsansvarlig, leder i Fagforbundet Hedmark og fra 2020 ble hun valgt til leder av Fagforbundet Innlandet. Hun understreker at noe av det viktigste hun har lært alle disse årene er lagarbeid.

– Jeg husker når jeg ble vervet. Det var noen som spurte meg når jeg startet som lærling og jeg mente at det var riktig. Det er viktig å stå sammen og være en del av et fellesskap, sier nestlederen.

– Jobben vi gjør som organisasjon er lagarbeid. Vi må bruke hele organisasjonen. Det er den eneste måten vi lykkes på, sier Helene Harsvik Skeibrok.

– Det betyr noe hvem du stemmer på

Det er under ett år til kommune- og fylkestingsvalget. Den nye nestlederen er klar for valgkampen som venter og gleder seg til å gjennomføre valgkamp i hele landet.

– Det blir veldig spennende og veldig viktig, spesielt for våre medlemmer. Det betyr noe hvem du stemmer på. Flere hele stillinger er viktig for våre medlemmer. Å heve kompetansen er viktig for våre medlemmer. At arbeidsplassen blir i kommunen og ikke privatisert er viktig for våre medlemmer. Derfor mener jeg at rødgrønt styre er det beste fordi det er partiene på venstresiden som støtter våre verdier, sier Helene Harsvik Skeibrok.