Pensjonistmedlem i Fagforbundet

Som pensjonist kan du fortsette å være medlem i Fagforbundet. Du vil da ha de samme forsikringer og samme LOfavør-fordeler, hvis du ikke har reservert deg.

Medlemmer som blir alders-, AFP- eller uførepensjonist betaler en årlig kontingent, som i 2022 er kroner 1000,-. Dette blir fordelt på to halvårige faktureringer. Det året du blir pensjonist får du gratis medlemskap ut året, så lenge du har betalt minst en måneds kontingent.

Du må selv gi beskjed til din lokale fagforening om at du er blitt pensjonist. For uføre må dette dokumenteres med vedtak fra NAV.

Uføre og kontingent

Blir du ufør fra februar eller senere i året skal du ikke betale kontingent det første året. Året etter vil du få to giroer på til sammen 1000 kroner (2022), som dekker medlemskapet hele året. Denne summen blir hvert år regulert av landsstyret.

Gratis medlemskap fra 76 år

Pensjonister er helt fritatt for medlemskontingent f.o.m 1. januar det året de fyller 76 år, og har gratis LOfavør innboforsikring (tidl. Kollektiv Hjem) og Fagforbundets Stønadskasse hvis de ikke har reservert seg fra ordningene.

Les mer om Fagforbundets forsikringer

Alle pensjonistmedlemmer i Fagforbundet blir automatisk kollektivt innmeldt i Pensjonistforbundet sentralt, og vil motta bladet Pensjonisten. Men - du blir ikke medlem i noe lokallag og dermed uten innflytelse i Pensjonistforbundet. Fagforbundets sentrale pensjonistutvalg oppfordrer medlemmene til å melde seg inn i et lokallag i Pensjonistforbundet. Siden Fagforbundet har betalt den sentrale kontingenten skal medlemmet betale den lokale kontingenten.

Se samarbeidsavtale mellom Fagforbundet og Pensjonistforbundet for 2022/23

Fagforbundet har pensjonistutvalg i ulike fagforeninger. Om du er interessert i å delta i Fagforbundets pensjonistarbeid, ta kontakt med fagforeningen din. Vi vil ha deg med på laget fordi vi står sterkere sammen!

Se oversikt over Fagforbundets pensjonistutvalg

Jobbe som pensjonist?

Å jobbe på pensjonistlønn kan være en mulighet om du vil jobbe i offentlig sektor som alderspensjonist. Pensjonistlønnen er på 224 kroner i timen fra 01.01.2022. Jobber du på pensjonistlønn, blir du ikke innmeldt i tjenestepensjonsordningen i offentlig sektor. Dermed unngår du at alderspensjonen fra tjenestepensjonen din blir redusert selv om du jobber ved siden av.  Det er ikke alle arbeidsgivere som tilbyr arbeid på pensjonistvilkår og det må inngås en individuell avtale mellom deg og din arbeidsgiver om du ønsker å jobbe på pensjonistvilkår.

Nesten pensjonist?

Mellom 6000 og 10.000 medlemmer av Fagforbundet går hvert år over fra å være yrkesaktive til å bli pensjonister. Hva venter dem? Og hva trenger de å vite før de går over i pensjonistenes rekker?

Her kan du finne noen gode råd som Fagbladet har samlet

Pensjonist
(Foto: Colourbox / Vidar Eriksen)

Ta kontakt med følgende personer om du har spørsmål vedrørende:

Pensjonistene forbereder seg til ny landsmøteperiode

Landsmøteforberedelser er godt i gang, også i politiske utvalg og yrkesseksjoner. Det sentrale pensjonistutvalget har vært sammen med lederne for de regionale pensjonistutvalgene i to dager i slutten av mai. De har valgt sine representanter til landsmøtet, og starta diskusjonen om hvor de vil politisk etter landsmøtet.

Se alle nyhetssaker

Portrettbilde av Knut Ivar Egset