Kokeboka: Ut og møte medlemmer

Fagforbundsuka kommer hvert år i uke 48, også i år, så ingen kan si at den kommer som julekvelden på kjerringa. Fra 28. november til 4. desember er det verve- og medlemspleieuke med ekstra aktivitet på store og små arbeidsplasser over hele landet.

15.11.2022 av Randi Tevik
Sist oppdatert: 15.11.2022

Fagforbundets tillitsvalgte skal igjen være ekstra synlige, nære og stolte. Det betyr matpakkeaksjoner, nattpatruljer, arbeidsplassbesøk, utdeling av frukt, gratis kino/teater og mange andre tiltak. Erfaringsmessig er dette aktiviteter som både medlemmer, kolleger og mulige medlemmer setter pris på. Det er viktig å dokumenter og dele det dere finner på, slik at det som er ekstra vellykka kan kopieres av andre fagforeninger ved neste korsvei.

Bruk #fagforbundet på sosiale medier når dere legger ut, samler og viser vi fram alt som skjer.

Hvem verver flest? Fram med konkurranseinstinktet

I år sender vi ut en stafettpinne og vil vite hvilken fagforening som verver best i uke 48. Alle fagforeninger som øker sin prosentandel yrkesaktive medlemmer med tre prosent eller mer denne uka, er med i trekninga av varer fra nettbutikken til en verdi av 10 000 kroner. Enkeltmedlemmer som verver yrkesaktive medlemmer i uke 48 får doble vervepoeng.

Sett inn støtet der vi er få

Det er viktig at arbeidsplasser der vi har få eller ingen medlemmer får ekstra oppmerksomhet. I nettbutikken kan fagforeninga nå bestille kopper, «hele laget-kopper». Koppene kan settes igjen på arbeidsplasser som en gest også til ikke-medlemmer. Sammen med koppene ligger det vedlagt noen enkle vervekort.

Alle fagforeninger kan kjøpe en 6-pakning med kopper til 100 kroner.
Flere kopper kan kjøpes i nettbutikken, men da til full pris. Er det ønskelig med flere vervekort kan det bestilles gratis i nettbutikken.

Andre tips og aktiviteter

Det er dere som tillitsvalgte lokalt som kjenner forholdene og som sikkert har de beste ideene for dere. Her er likevel noe tips der kan se på.

• Lage små filmsnutter som kan legges på Facebook, for eksempel intervju av medlemmer. De fleste er nysgjerrig på seg selv og andre i sosiale medier. Husk å få samtykke før dere legger ut.
  • På sosiale medier, nettsider eller e-post kan det også være konkurranser. Det kan for eksempel være quiz eller bildekonkurranser.
  • Beskriv vervekonkurransen, eller lag egen konkurranse lokalt blant tillitsvalgte.
  • Bruk kartlegginga som er gjort i fagforeninga for å planlegge og prioritere hvilken arbeidsplass dere skal besøke.

Se flere tips til aktiviteter på www.fagforbundet.no/for-tillitsvalgte/Fagforbundsuka/

Finn nye og spennende varer og tips til profilering i fagforbundsuka på nettbutikk.fagforbundet.no

Lykke til med fagforbundsuka!