Den nye ledelsen: Mette Nord

Mette Nord, iført streikevest på landsmøtet.

Mette Nord, iført streikevest på landsmøtet. (Foto: Birgit Dannenberg / Fagforbundet)

Populær dame: Mette Nord (63), fra Porsgrunn, er hjelpepleieren som har gått gradene i forbundet helt til hun ble valgt til leder i 2013, gjenvalgt i 2017 - og nå i 2022. - Jeg takker for tilliten og ser fram til å lede verdens beste forbund de neste tre åra.

14.11.2022
Sist oppdatert: 14.11.2022

Mette Nord snakket varmt for det som er Fagforbundets åpenbare styrke - nemlig hele laget - da hun åpnet landsmøtet.

- Det må et helt lag til for å håndtere kriser, for å gi ungene våre en best mulig oppvekst, trygg alderdom og omsorg for de som trenger pleie.

Hun peker på billigere medlemskap som et viktig virkemiddel i årene framover, først og fremst for å kunne vokse.

- Jeg er veldig fornøyd med at vi har fått et godt rekrutteringsvirkemiddel ved at vi har fått redusert kontingenten. Det tror jeg er det viktigste akkurat nå. Det vi kan gjøre med ny kontingentsats er å styrke tariffmakta gjennom å verve i alle tariffområder. Slik kan vi stå sterke i forhandlinger både om lønn og pensjon og samfunnspolitisk påvirkning.