Billigere medlemskap: – Nå blir det enklere å verve!

Tillitsvalgte Anne Hilleren, Erle Bru og Fatmira Maksuti fra Yrkesseksjon helse og sosial tror vervejobben blir enklere nå som medlemskapet blir billigere. (Foto: Steinar Ottesen / Fagforbundet)

På nyåret blir det mye billigere å være medlem av Fagforbundet. Med det er grunnlaget lagt for en strøm av nye, yrkesaktive medlemmer. Men det er nå jobben starter. – Jo flere vi blir, jo sterkere blir vi, sier en verveklar trio med tillitsvalgte.

11.11.2022 av Steinar Ottesen og André Haugen
Sist oppdatert: 15.11.2022

OSS møter de verveklare tillitsvalgte fra Yrkesseksjon helse og sosial under landskonferansene på Gardermoen. Det er bare et par uker siden de fikk nyheten om at landsmøtets kanskje mest omtalte sak er avgjort. Medlemskapet blir billigere, og prisen skal settes ned mer og raskere enn landsstyret hadde sett for seg.

Flertallet bestemte at kontingenten for yrkesaktive medlemmer skal kuttes fra 1,45 prosent til 1,20 prosent av lønna. Og det skal skje allerede fra nyttår.

– Kontingentsaken er viktig for alle som betaler medlemskapet i Fagforbundet, men den er særlig viktig for dem som har dårlig råd. Forbundet må ha kontingentinntekter som gjør at vi kan jobbe for hele laget. Men vi må også ha en kontingent som er så lav at hele laget har råd til å bli med i Fagforbundet, sa forbundsleder Mette Nord da saken ble lagt fram under landsmøtet.

Spør alltid om prisen

Hennes syn deles også av trioen på Gardermoen, som mener dette blir et svært viktig budskap når det skal verves fremover. Det er spesielt aktuelt nå som hele økonomien skranter, og enda flere sliter med å få endene til å møtes.

– Det er bra at medlemskontingenten går ned nå. Det er tøffe tider, mange sliter økonomisk med renteøkning og skyhøye strømregninger. Folk står foran tøffe prioriteringer, og det at medlemskontingenten har gått ned, kan gjøre det lettere for mange å kunne være medlem i Fagforbundet, sier Erle Bru.

I vervesamtaler opplever de tillitsvalgte ofte at pris er svært viktig for de potensielle medlemmene.

– Hver gang jeg verver et nytt medlem, har de spørsmål om prisen. Nå kan jeg åpne samtalen med det, og argumentere for hvor mye de får igjen for å være medlem til det som nå blir en enda lavere pris, sier Anne Hilleren.

Selv er hun psykiatrisk hjelpepleier. Hun har observert at noen medlemmer bytter til smalere profesjonsforbund når de tar videreutdanning. Med lavere pris tror hun nå det blir enklere for flere å bli værende i Fagforbundet.

Over 1000 kroner billigere

Én ting er at Fagforbundet nå senker prisen, men regjeringa har i tillegg bestemt at fagforeningsfradraget skal økes betraktelig fra 2023. Summen av de to grepene er ikke til å kimse av:

For et medlem med 400.000 i brutto årslønn vil medlemskapet da koste omtrent 410 kroner per måned. Det tilsvarer 1110 kroner mindre i året sammenligna med dagens kontingent.

Men hva det koster å være medlem spiller selvfølgelig ingen rolle hvis man ikke får vite hva man får igjen for det. De tillitsvalgte er opptatt av å fortelle om fordelene av å være medlem.

– I verving er det også viktig å fortelle om alle fordelene medlemskapet gir, og i LOfavør-appen har man en fin oversikt over noen av fordelene, sier Erle Bru.

Anne Hilleren trekker fram forsikringsordningene som gode argumenter for å bli medlem, spesielt nå som det blir enda billigere.

Det var en lang vei til landsmøtets vedtak om å senke kontingenten, med stort engasjement landet over. Bakteppet for vedtaket sier også noe om hvorfor det er ekstra viktig å verve framover.

Ekstra viktig å verve

Andelen yrkesaktive medlemmer i Fagforbundet har falt, og utviklinga tyder på at dette vil fortsette. Billigere medlemskap er et grep for å tiltrekke seg nye medlemmer og dermed snu denne utviklinga.

– Fagforbundet er avhengig av å ha med så mange som mulig. Evnen og innflytelsen til å forhandle fram gode tariffavtaler, sikre et godt og trygt arbeidsliv og få politisk gjennomslag, er uløselig knytta til størrelsen på den yrkesaktive medlemsmassen, sier Fagforbundets nestleder Odd Haldgeir Larsen, og legger til:

– Derfor er det nå ekstra viktig at vi har dyktige og aktive ververe, slik at vi kan bevare og styrke denne gjennomslagskrafta.

Dette kan du også lokke med i vervessamtalen

• Fagforbundet forhandler for over 400 000 medlemmer årlig. Når flere ansatte er organisert, går lønnen opp.
  • Vi har rundt 17 000 tillitsvalgte som er klare til å hjelpe deg! De fleste saker mellom arbeidsgiver og arbeidstaker løses av lokale tillitsvalgte.
  • Som medlem får du blant annet Norges beste innboforsikring inkludert.
  • Som medlem i Fagforbundet har du LOfavør inkludert, og dermed et av landets beste renter på boliglån.
  • Som medlem kan du få stipend til videreutdanning og kurs, praksiskandidatopplæring eller lese og skrivekurs med data.
  • De fleste konflikter løses av lokale tillitsvalgte. Hvis ikke, har vi et apparat som kan hjelpe deg med bl.a. oppsigelse, omorganisering, likestilling eller diskriminering.