Fire i farta

Oss tillitsvalgte har snakket med fire delegater om deres refleksjoner etter Landsmøtet 2022. Hvordan opplevde de uka og hva sitter de igjen med?

15.11.2022 av Randi Tevik
Sist oppdatert: 15.11.2022

Vegard Bach, leder Yrkesseksjon helse og sosial, Fagforbundet Aure (Møre og Romsdal)

Det var mitt første landsmøte i fagbevegelsen. Det er utrolig givende å være sammen og bli kjent med så mange dyktige tillitsvalgte. Tillitsvalgte som kjemper for vanlige arbeidsfolk sine rettigheter, og for at de skal få en bedre arbeidshverdag. De politiske innslagene synes jeg var positive. De får oss til å løfte blikket slik at vi kan se de politiske utfordringene. På den måten får det oss til å tenke at utfordringer er noe vi i felleskap best kan løse sammen.

Kristine K H Akselsen, leder ungdomsutvalg (Vestfold og Telemark)

Vi har en omfattende organisasjon, og det å ha deltatt på landsmøte 2022 har gitt meg en bredere forståelse for forbundet vårt. Det å få være med å landsmøte var utrolig gøy, og lærerikt. Det var lange dager, gode og engasjerende debatter, fine samtaler og litt "stor" stemning. Jeg følte at jeg var med på noe viktig, det å gjøre forbundet bedre for medlemmene våre.

Hanna Lajord-Stilén, hovedtillitsvalgt i klubben i Utdanningsetaten Fagforbundet Barn og Oppvekst, Oslo

På mitt første landsmøte var den beste opplevelsen å møte andre engasjerte delegater fra hele Norge. Det var også veldig spennende å se hvordan hele maskineriet fungerer under et så stort møte som landsmøtet er.

Det eneste som jeg synes kan forbedres, er organiseringa av debattene. En annen måte ville kanskje gjort debattene bedre. Det beste vedtaket som ble fatta var vedtaket om redusert kontingent.

Berit Sandnes Wikstøl, Fagforbundet Bardu (Troms)

Landsmøtet var utrolig lærerikt. Møte med andre delegater, debatter og samværet styrket fellesskapsfølelsen i forbundet. Opplevelsen gir økt motivasjon til det videre arbeidet i fagforeninga. I tillegg var det supre kulturelle innslag som ga gåsehud.