Den nye ledelsen: Helene Harsvik Skeibrok

Ny nestleder i Fagforbundet, Helene Harsvik Skeibrok

Ny nestleder i Fagforbundet, Helene Harsvik Skeibrok (Foto: Werner Juvik)

Helene Harsvik Skeibrok er 43 år gammel og har vært tillitsvalgt i over to tiår. Hun ble nylig valgt til nestleder i Fagforbundet og brenner for flere hele faste stillinger og den nordiske modellen.

14.11.2022
Sist oppdatert: 14.11.2022

Helene Harsvik Skeibrok var tidligere leder for Fagforbundet Innlandet før hun ble valgt til sitt nye verv under landsmøte. Hun er utdanna omsorgsarbeider og jobba i hjemmesykepleien i Hamar kommune. Hun starta som mange andre med en 13,15 prosent stilling som etter en tid ble til 75 prosent stilling. Derfor er heltid en av hjertesakene.

– Det er altfor mange som må stå med lua i hånda og vente på neste vakt for å få hverdagen til å gå rundt. Dette er ikke verdig. Vi trenger denne arbeidskapasiteten og derfor må de få hel stilling. Dette vil ha betydning for den ansatte og ikke minst kvaliteten på velferdstjenestene, sier Helene Harsvik Skeibrok.

– Jeg vil også trekke frem den norske modellen og hvor viktig den blir fremover. Vi må opprettholde og videreutvikle modellen som har vært et fundament for å bygge landet. Det er sterke krefter som vil noe annet og det må vi kjempe imot, sier den nye nestlederen.