Solidaritetsprosjekter

Fagforbundet har et omfattende internasjonalt solidaritetsengasjement. Vi har finansiert byggingen og drifter Fagforbundets SOS-barneby i Huambo, Angola. I tillegg har Fagforbundet og Norsk Folkehjelp en samarbeidsavtale for å støtte palestinernes kamp mot okkupasjon og undertrykking, og rydding av klasebomber i Laos. Fagforbundets ambassadørkorps er opprettet i tilknytning til avtalen. Det er Palestina-ambassadør i hver forbundsregion.

Barnebyen i Angola

Fagforbundets SOS barneby Glade barn i barnebyen

Fagforbundets SOS-barneby i Huambo i Angola gir ungene en trygg oppvekst og håp om en bedre framtid. Barnebyens familiehus, familieprogram, barnehage og grunnskole gir enslige mødre, storesøstre eller bestemødre hjelp til selvhjelp, for å kunne ta vare på barna de har ansvaret for.

Rydding av eksplosiver i Laos

Laos: Thakieo (i Thaeng distriktet ved Sekong by). To kvinnelige mineryddere fra Norsk Folkehjelp: Mrs Phongsavanh og Mrs Kommaly. Reportasjer om klasebombeproblematikk og fjerning av disse. Klasebomber sluppet av amerikanerne over Ho Chi Minh stien som Viet Cong benyttet i Laos. 30 prosent av bombene eksploderte ikke, og skader og tar liv fortsatt. Bønder og barn er spesielt utsatte. Foto: Ole Morten Melgård Temasaken i Fagbladet 9/2011: Minerydding.

I Laos har Fagforbundet samarbeidet med Norsk Folkehjelp siden 2009. Prosjektet kartlegger og fjerner klasebomber og ammunisjonsrester.  Fram til 2015 støttet Fagforbundet et eksplosivryddingsteam i Sekong-provinsen. Teamet fjerner eksplosiver slik at befolkningen kan drive jordbruk, skog og fiske, og barna kan leke og gå til skolen. I tillegg blir områder hvor det planlegges sykehus og skoler prioritert.

Palestinernes kamp i Gaza og på Vestbredden

7. mar. 2017 - Den verdenskjente gatekunstneren Banksy har åpnet et hotell i Betlehem, bare meter fra den kontroversielle muren som skiller Israel fra de palestinske områdene.

Palestinerne i Gaza og på Vestbredden kjemper mot okkupasjon og undertrykking. Fagforbundet og Norsk Folkehjelp inngikk i 2009 et samarbeid til støtte for palestinere i Midtøsten. Samarbeidet er nå i sin tredje periode og varer fram til landsmøtet i 2021.

Flyktningleirer i Libanon

Shattilla camp i Beirut Libanon Her bygges det i høyden - den eneste muligheten til å huse et økende antall flyktninger til Beirut. Mange vil bo i hovedstaden pga mulighetene for å skaffe seg arbeid.

Fagforbundet har to prosjekter sammen med Norsk Folkehjelp i Libanon - Kvinner Kan og Unge Kan. Målet er å øke palestinske kvinners og palestinsk ungdoms deltakelse i samfunnslivet. Økt kvinneandel i komiteene i flyktningleirene og palestinske organisasjoner er et viktig mål.

Fagforbundet Østfold vervet flest bidragsytere til barnebyen i 2019

Barnebykontakt Ruth Thomsen i Fagforbundet Viken snakker gjerne om barnebyen. Hun var så heldig å besøke barnebyen i 2018, og har fremdeles levende og rørende minner fra sitt møte med SOS-familien i Østfoldhuset. Det er ikke bare Ruth som er opptatt av Fagforbundets barneby, hele familien er engasjert. Barna hennes lagde over 100 vennskapsbånd som Ruth tok med seg til barnebyen som gave. I sommer fingerheklet barna armbånd og satt seg opp i veien og startet salget. De fikk inn 250 kroner! Ruth visste ikke om det, før hun fikk et bilde tilsendt på jobb. Det er godt å se at solidaritet går i arv.

Se flere artikler

Kontaktliste