Solidaritetsprosjekter

Fagforbundet har et omfattende internasjonalt solidaritetsengasjement. Vi har finansiert byggingen og drifter Fagforbundets SOS-barneby i Huambo, Angola. I tillegg har Fagforbundet og Norsk Folkehjelp en samarbeidsavtale for å støtte palestinernes kamp mot okkupasjon og undertrykking, og rydding av klasebomber i Laos.

Barnebyen i Angola

Fagforbundets SOS
barneby Glade barn i barnebyen

Fagforbundets SOS-barneby i Huambo i Angola gir ungene en trygg oppvekst og håp om en bedre framtid. Barnebyens familiehus, familieprogram, barnehage og grunnskole gir enslige mødre, storesøstre eller bestemødre hjelp til selvhjelp, for å kunne ta vare på barna de har ansvaret for.

Rydding av eksplosiver i Laos

Laos: Thakieo (i
Thaeng distriktet ved Sekong by). To kvinnelige mineryddere fra
Norsk Folkehjelp: Mrs Phongsavanh og Mrs Kommaly. Reportasjer om
klasebombeproblematikk og fjerning av disse. Klasebomber sluppet av
amerikanerne over Ho Chi Minh stien som Viet Cong benyttet i Laos.
30 prosent av bombene eksploderte ikke, og skader og tar liv
fortsatt. Bønder og barn er spesielt utsatte. Foto: Ole
Morten Melgård Temasaken i Fagbladet 9/2011: Minerydding.

I Laos har Fagforbundet samarbeidet med Norsk Folkehjelp siden 2009. Prosjektet kartlegger og fjerner klasebomber og ammunisjonsrester.  Fram til 2015 støttet Fagforbundet et eksplosivryddingsteam i Sekong-provinsen. I 2015 går støtten til et team  i Saravan. Teamet fjerner eksplosiver slik at befolkningen kan drive jordbruk, skog og fiske, og barna kan leke og gå til skolen.

Palestinernes kamp i Gaza og på Vestbredden

7.
mar. 2017 - Den verdenskjente gatekunstneren Banksy har åpnet
et hotell i Betlehem, bare meter fra den kontroversielle muren som
skiller Israel fra de palestinske områdene.

Palestinerne i Gaza og på Vestbredden kjemper mot okkupasjon og undertrykking. Fagforbundet og Norsk Folkehjelp inngikk i 2009 et samarbeid til støtte for palestinere i Midtøsten. Samarbeidet er nå i sin andre periode og varer fram landsmøtet i 2017.

Flyktningleirer i Libanon

Shattilla camp i Beirut Libanon Her bygges det i høyden
- den eneste muligheten til å huse et økende antall
flyktninger til Beirut. Mange vil bo i hovedstaden pga mulighetene
for å skaffe seg arbeid.

Fagforbundet har to prosjekter sammen med Norsk Folkehjelp i Libanon - Kvinner Kan og Unge Kan. Målet er å øke palestinske kvinners og palestinsk ungdoms deltakelse i samfunnslivet. Økt kvinneandel i komiteene i flyktningleirene og palestinske organisasjoner er et viktig mål.

Annerledes integrering i barnebyen

Husene i Fagforbundet barneby i Angola er praktisk talt like, alle unntatt ett. I barnebyhuset til Aust-Agder og Telemark har SOS-mor Rebeca like godt tatt med seg hele ungeflokken og flyttet inn til byen i Huambo.

Se flere artikler

Kontaktliste