Terrorstemplet for jordbruk og fiske

Saad Zaid fra Fagforbundets samarbeidspartner UAWC ga landsmøtedelegatene sterke historier fra en hard hverdag i Gaza (Foto: Knut Brobakken / Fagforbundet)

"Representanter for den norske hæren stormet i dag lokalene til Norsk Bonde- og Småbrukarlag. Organisasjonen er erklært ulovlig, og lokalene er stengt ned med en jernplate som er sveiset foran inngangen".

17.11.2022 av Knut Brobakken
Sist oppdatert: 12.12.2022

En slik nyhet ville vi i Norge med rette se på som ren fiksjon. Men i Palestina er det en realitet: Fagforbundets samarbeidspartner UAWC (Union of Agricultural Work Committees), som representerer rundt 25 000 bønder og fiskere, har blitt terrorstemplet av israelske myndigheter, og inngangen til kontoret deres er sveiset igjen med en diger jernplate.

Urettmessig terrorstempling

-Det har vært en sjokkerende, men ikke uventet, opptrapping av trakasseringen fra israelske myndigheter, sier Saad Ziada, som bor i Gaza, og har arbeidet for UAWC i 20 år.

Han var gjest på Fagforbundets landsmøte, og kan fortelle om en vanskelig arbeidssituasjon som har blitt enda mer uholdbar det siste året. Terrorstemplingen av UAWC har ført til en markant nedgang i økonomiske bidrag fra internasjonale støttespillere – over halvparten av de ansatte har mistet jobben, opplyser UAWC.

UAWC arbeider med å hjelpe rundt 25 000 palestinske bønder på Vestbredden og fiskere i Gaza til å sikre matforsyning og hindre landtyveri, trakassering og ødeleggelse av jordbruksressurser. Med andre ord: Langt fra noen terror-organisasjon, men en essensiell støttespiller for det palestinske sivilsamfunnet.

Viktig hjelp til Gazas fiskere

En viktig del av UAWCs  arbeide i  Gaza er å hjelpe de rundt 4000 fiskerne som kjemper hardt for å sikre levebrødet sitt. Fiskerne blir skutt etter og opplever sabotasje og konfiskering av utstyr. Israel har også innskrenket grensen for hvor langt ut båtene kan gå fra land, fra 20 nautiske mil som var en del av Osloavtalen, til 6 nautiske mil.

– Vi hjelper med reparasjon og rehabilitering av fiskebåter og utstyr, i tillegg til å overvåke og  rapportere overgrep og trakassering, sier Ziada.

Massiv internasjonal støtte

- Vi har opplevd massiv støtte fra det internasjonale samfunnet, fra land og organisasjoner over hele verden. Fagforbundet har vært vår viktigste samarbeidspartner i en årrekke, og vi vil hilse landsmøtet og takke for støtten. Det er viktig at Fagforbundet taler vår sak i Norge, slik at politiske myndigheter kan stille Israel til ansvar for overtredelser av folkeretten og oppheve terrorstemplingen. Det må reelle sanksjoner til for å oppnå dette – om ikke Israel stilles til ansvar av det internasjonale samfunnet, vil de bare fortsette den ødeleggende okkupasjonspolitikken de har ført i over 50 år, legger han til.