For tillitsvalgte

Fagforbundet har rundt 17 800 dyktige og godt skolerte tillitsvalgte i hele landet. De fleste er plasstillitsvalgte ute på arbeidsplassene. Fagforbundet sender ut nyhetsbrev til tillitsvalgte en gang i uka. I tillegg har de tillitsvalgte en egen avis: Oss tillitsvalgte. Den kommer ti ganger i året, og finnes på nett og som en egen app.

Nyheter for tillitsvalgte

Annektering av palestinsk land vil bryte med folkeretten

– Regjeringen er enig i at dersom Israel annekterer palestinsk land, så vil det være et klart brudd på folkeretten. Dette sa statssekretær Audun Halvorssen fra Utenriksdepartementet da han mottok et opprop som krever at regjeringen tar kraftigere til motmæle mot disse planene.

Podcaster for tillitsvalgte:

Arbeiderpodcasten - av og med tillitsvalgte i Fagforbundet

Rørsla - historier fra grasrota i arbeidslivet

Brobyggerne - Om arbeidsliv, samfunn og politikk

Dommer fra arbeidslivet

Helsefagarbeider fikk gjeninntre i stilling

Saken gjelder gjeninntreden i stilling etter arbeidsmiljøloven § 15-11 femte ledd: «Retten kan bestemme at arbeidstaker som er urettmessig utestengt fra arbeidsplassen etter at oppsigelsesfristen eller tidsrommet for arbeidsavtalen er utløpt, har rett til å gjeninntre i stillingen dersom arbeidstaker ber om dette innen fire uker fra utestengningen.»

Se flere artikler

Aktuelle råd og tips for tillitsvalgte

Kokebok: Diskriminering på 1-2-3

Du er på restaurant. Det kommer inn en person med førerhund som blir vist til et ledig bord. En mann på nabobordet protesterer - han er veldig allergisk mot hund. Det er ingen flere ledige bord. Er det diskriminerende å be allergikeren om å gå? Er det diskriminering å be den blinde personen om å gå?

Møt månedens tillitsvalgt

Sindre Hornnes

Foreldra song arbeidarsongar til han då han låg i krybba. No er Sindre Hornnes 20 år gamal, leiar av Fagforbundets ungdomsutval i Vestland, og klar for ein veldig spesiell utgåve av LOs sommarpatrulje.

Kommentaren

Har Covid19 endret det politiske rommet?

«Ingenting vil bli grunnleggende endret». Det er tittelen på en kommentar i den siste norske utgaven av «Le Monde diplomatique». Sitatet er Joe Bidens, som i en tale i 2019 forsikret velstående pengegivere at normalen ville bestå.

Kurs og konferanser

Onsdag, 05. august 2020
Tirsdag, 11. august 2020
Tirsdag, 18. august 2020