Siden sist: Dette ble vedtatt på landsmøtet

Dette var de viktigste vedtakene på Fagforbundets landsmøte. 459 delegater fra hele landet bestemte dette på Fagforbundets landsmøte i november. Vedtaka gjelder Fagforbundets politikk og organisering de neste tre åra.

10.11.2022
Sist oppdatert: 10.11.2022

• Billigere å være medlem: Kontingenten ned fra 1,45 til 1,2 prosent av brutto lønn. Makstak er satt til 746 kroner i måneden. Endringa skjer fra 1. januar 2023. Kontingent heves fra 1000 kroner til 1500 kroner i året for pensjonistmedlemmer. Ny kontingent dekker det pensjonistmedlemmene får av tilbud, inkludert innboforsikring. Nyvalgt pensjonistleder, Gerd Eva Volden, håper de eldste medlemmene blir i Fagforbundet.
  • Landsmøtet vedtok, etter grundig debatt om profitt i velferdstjenester, følgende formulering: «Privatisering, konkurranseutsetting og utskilling av offentlige tjenester er ikke løsninga på framtidas utfordringer. Profitt på velferdstjenester må forbys».
  • Forslag om å offentliggjøre sentrale tillitsvalgtes godtgjøringer på forbundets nettsider ble enstemmig vedtatt.
  • Enstemmig om pensjon. Etter debatt om både særaldersgrenser og pensjonsalder, tok redaksjonskomiteen følgende formuleringer inn i forbundets nye prinsipp- og handlingsprogram, som ble vedtatt. «Fagforbundet mener at alle må sikres en god og verdig pensjon, uavhengig av aldersgrenser. Fagforbundet legger til grunn at det i framtida vil være viktig å sikre gode ordninger for særaldersgrenser».
  • Under debatt om politiske allianser, var det flere delegater som ønsket at forbundet skal samarbeide med hele venstresida. En debatt som ble løst ved å vedta følgende formulering: «Det er viktig med et godt samarbeid med politiske partier og organisasjoner som deler Fagforbundets ideologi og verdier».
  • Fagforbundet Ung fikk plass i AU, forbundets toppledelse med tale- og forslagsrett. Forslag om å øke godtgjøringene for ungdomstillitsvalgte til nivået for øvrige regiontillitsvalgte ble vedtatt oversendt til forbundsstyret.
  • Fra forbundsregion til fylkeskrets. Landsmøtet vedtok, mot landsstyrets stemmer, å endre dagens benevnelse forbundsregion tilbake til fylkeskrets.  I forbindelse med regionreformen ble forbundsregion tatt i bruk i 2017. Det er nå endra tilbake fylkeskrets.
  • Støtte for Nord-Norgebane. Landsmøtet vedtok at forbundet skal «arbeide for god infrastruktur som stimulerer til verdiskaping og bosetting i distrikta, herunder Nord-Norgebanen».
  • Sykehus og foretaksmodellen ble heftig debattert på landsmøtet. Det ble etterlyst kritikk av modellen i landsstyrets innstilling til prinsipp- og handlingsprogram. Nyvalgt nestleder og leder av redaksjonskomiteen, Helene Harsvik Skeibrok, tok til orde for å jobbe for å endre finansieringsmodellen og få mer folkestyrte helseforetak, men at det per i dag ikke finnes et alternativ til selve foretaksmodellen. Landsmøtet støttet den innstillingen.