Dommen: Henry Sørensens kreft anses ikke som yrkesskade

Illustrasjon: Trude Tjensvold

Fagforbundet saksøkte Staten på vegne av tidligere brannmann Henry Sørensen, som ikke fikk godkjent kreftsykdom som yrkesskade. Høyesterett mener sammenhengen mellom sykdom og yrke er for usikker.

17.11.2022
Sist oppdatert: 17.11.2022

OSS tillitsvalgte har flere ganger tidligere skrevet om Henry Sørensen. Han jobba som røykdykker i Bergen i 15 år fra 1965 til 1980. I voksen alder fikk han påvist prostatakreft. Fagforbundet mener sykdommen kommer som følge av brannrøyk og kjemikalier han ble eksponert for gjennom sin tidligere karriere som brannmann.

Nei i flere instanser

Sørensen søkte først yrkesskadeerstatning fra NAV. Trygderetten har flere ganger tidligere avsagt flere kjennelser der prostatakreft har blitt godkjent som yrkessykdom. Derfor var det overraskende da NAV avslo kravet fra Sørensen. I 2019 ble anken behandla, men Trygderetten ga NAV medhold. Det gjorde også Gulating lagmannsrett da Fagforbundet anka saken.

Sørensen og Fagforbundet tok saken til Høyesterett, hvor den ble behandla 11.-12. oktober. Én måned senere ble det klart at anka forkastes.

Høyesterett skulle vurdere om prostatakreft er et sykdomsbilde som er «karakteristisk og i samsvar» med det som påvirkningen brannmenn utsettes for «kan framkalle», med bakgrunn i Folketrygdloven § 13-4 andre ledd bokstav a.

I loven stilles det ikke krav om bevis for en klar og ubestridt sammenheng mellom sykdommen og yrkesutøvelsen. I avgjørelsen påpeker dommer Wenche Elizabeth Arntzen at Sørensen og Fagforbundet måtte sannsynliggjøre indikasjoner for årsakssammenheng, ikke den faktiske årsakssammenhengen.

Høyesterett konstaterer at en rekke studier de siste 15 åra viser at brannmenn har en samlet økt risiko på 15-30 prosent for å bli diagnostisert med prostatakreft sammenlignet med normalbefolkningen, men det påpekes at det likevel ikke synes å være noen alminnelig aksept i det medisinske miljøet for at dette har sammenheng med eksponeringen som brannmenn utsettes for.

For stor usikkerhet

Høyesterett mener det synes å være en bred faglig enighet om at overhyppighet av prostatakreftdiagnoser helt eller delvis skyldes at brannmenns helse overvåkes bedre enn normalbefolkningas.

Retten skriver at forskningen på ulike typer kreft hos brannmenn er utfordrende, men at den stadig gjør fremskritt.

– Basert på dagens medisinske kunnskap finner jeg likevel at usikkerheten er for stor til å anse det som overveiende sannsynlig at eksponeringen i brannmannsyrket er egnet til å fremkalle prostatakreft, skriver dommer Arntzen.

Henry Sørensen er skuffa over dommen. Han håper nå på en lovendring, slik at ikke hver enkelt brannmann må fremme bevis i sine saker.

Fagforbundets advokat Anne-Gry Rønning-Aaby, som har representert Sørensen, er også skuffa.

– Vi mener dommen er svært streng, og at det stilles for strenge krav til bevis, sier hun.