Oppdaterte smittevernveiledere for barnehage og skole

Smittevernveilederne for barnehage og skole er oppdatert og Fagforbundet er fornøyd med at det er kommet egne veiledere for ungdomsskole, videregående og voksenopplæringa. – Vi opplever derimot at veilederne fortsatt ikke er tilpasset ansvaret og alle de ulike oppgavene de ansatte må utøve i oppvekstsektoren, sier May-Britt Sundal, leder i Yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst.

– Kan ikke tro at det har gått et helt år

– En evighet som allikevel oppleves som et hurtigtog. Slik beskriver Fagforbundets leder, Mette Nord, det siste året. 12. mars 2020 stengte Norge ned samfunnet. Men mange ting måtte likevel gå sin gang, om enn i andre former. Også for tillitsvalgte.

Fagforbundet løftet frem deltidskrisa for koronakommisjonen

Mandag morgen møtte leder av Fagforbundet, Mette Nord, den regjeringsutnevnte koronakommisjonen. Der ble deltidskrisa innenfor pleie og omsorg tema.

Må involvere ansatte om vi skal sikre ivaretagelse av sårbare barn

En nasjonal ekspertgruppe har kommet med anbefalinger for hvordan skoler, SFO og barnehager kan ivareta barn og unge, selv om resten av samfunnet stenges ned. Myndighetene ønsker heller strengere tiltak for resten av samfunnet, enn å stenge tilbudet til barn og unge. Her kan du lese om Fagforbundets innspill.

Barn smitter sjelden voksne utenfor husstanden

Denne uka har det vært skolestart over hele landet og flere har uttrykt bekymring for smittevernet i skole, SFO og barnehage. Fagforbundet har stilt flere spørsmål til Folkehelseinstituttet (FHI) om en fersk forskningsrapport som sier at også barn kan være en smittekilde. – Fortsatt ikke spesiell smitterisiko knyttet til barnehager og skoler, skriver FHI.

Munnbind må ikke bli en økonomisk byrde

– Det er skuffende at Fagforbundet ikke blir hørt i kravet om gratis tilgang til munnbind, sier forbundsleder Mette Nord. Regjeringa anbefaler på sin pressekonferanse 14. august bruk av munnbind i Oslo og Indre Østfold, uten at noen skal få dekt utgiftene sine.

Fagforbundet krever gratis munnbind

Fredag kan regjeringa komme med en anbefaling om bruk av munnbind i kollektivtransporten. Fagforbundet krever i så fall at munnbindene blir gratis. I et brev til Bent Høie forklarer Fagforbundets leder, Mette Nord, hvorfor.

Korona endrer ikke ferieloven - hva bestemmer du og hva bestemmer sjefen?

Ferien i 2021 blir, som i fjor, for mange noe helt annet enn planlagt. Fortsatt er det mange koronahensyn som må tas - men ferieloven står ved lag. På arbeidsplasser der det kan være vanskelig å få feriekabalen til å gå opp, er det lurt å sette seg inn i hva som er arbeidsgivers styringsrett.

Deltidsbrannpersonell på dagpenger bør kompenseres for lønnstap

For å opprettholde beredskapen er det helt nødvendig å ha deltidsbrannpersonell. Tillitsvalgte må inngå lokale avtaler for at deltidspersonell som er permittert i andre jobber ikke skal miste lønna som brannpersonell.

Gratis webinar: Hva tar vi med oss av erfaringer inn i "det nye arbeidslivet"

Hva gjør avstanden, isolasjonen og videomøtene med oss? Filosof Einar Øverenget møter journalist i Fagbladet, Sidsel Hjelme, til en samtale om det gode arbeidslivet - i og etter koronatida, torsdag 28.05 klokka 18.00.

Webinar: Folk hyller offentlige tjenester – hvor går veien etter korona

Bli med på et webinar 20. mai kl. 16:00 i regi av PSI. En av følgene av korona-pandemien er at folk nå ser hvor avgjørende det er å ha gode offentlige tjenester. Selv regjeringer på høyresiden har blitt tvunget til å sette publikums behov for gode offentlige tjenester foran privat profitt, og har satt inn tiltak som ville vært utenkelig for bare noen måneder siden.

Få svar på spørsmål om den nye jobbhverdagen i barnehage, skole og SFO

Torsdag 14. mai kl. 17.00 – 18.00 blir det nettsending med Fagforbundet og Folkehelseinstituttet (FHI) der vi svarer på spørsmål fra Fagforbundets medlemmer og tillitsvalgte i barnehage, skole og SFO.

Fagforbundet: Regjeringa svikter helsearbeiderne

– Regjeringa svikter helsearbeiderne i forslagene til krisetiltak, sier Mette Nord, leder i Fagforbundet.

Krever at Norge lager smittevernutstyr selv

Fagforbundet er sterkt bekymra for mangel av smittevernutstyr både på kort og lang sikt. Nå krever Mette Nord at regjeringa legger fram en plan om varig produksjon av utstyr og medisiner i Norge, for å sikre den nasjonale beredskapen.

Enighet om veileder for ferieavvikling i kommunene

Partene er enige om at ferieavviklingen i kommunene skal skje som normalt. Det kan imidlertid være behov for å gjøre endringer i helt spesielle tilfeller. Partene er nå enige om en veileder som beskriver spørsmål vedrørende ferieavviklingen.

FHI: Ikke nødvendig å vaske klær på 60 grader

Mye forvirring og usikkerhet har oppstått rundt anbefalingen barnehageansatte har fått om å vaske klærne sine på 60 grader. Vi har spurt Folkehelseinstituttet om hvorfor dette står i smittevernveilederen, og fikk som svar at det er helt trygt å vaske klærne med såpe og lunkent vann.

«Trygg salong» når frisør og velvære åpner

Helse og sikkerhet har første prioritet når frisør og hudpleie gradvis og forsiktig åpner mandag 27. april. - Vi har hatt et tett samarbeid med bransjeorganisasjonen i NHO om denne guiden som skal gjelde i salongene, forteller Vivian Jacobsen, leder for Frisørenes fagforening i Fagforbundet.

Trøst og kos er lov

SFO ved Grønnåsen skole i Bodø har hatt flere barn på plass siden skolen ble stengt. Linda Baalmann er barne- og ungdomsarbeider og plasstillitsvalgt, og hun forteller at det har gått veldig fint. – Vært greit når vi har hatt et passe antall med barn. Vi har holdt oss til retningslinjene, men vi ser jo at barna har vanskelig for å holde seg unna hverandre i leken.

Frisørmedlemmer skryter av fagforeninga si

Frisørene er en av yrkesgruppene som er mest fornøyde med jobben Fagforbundet gjør under koronakrisa. Det kommer fram i en medlemsundersøkelse som Fagforbundet har gjennomført. - Det er ei god tilbakemelding å få nå når salongene så smått åpner opp igjen, sier Vivian Jacobsen, leder i Fagforbundet Frisørenes fagforening.

Avtaler høyere tillegg for helsepersonell under koronakrisen

Arbeidstakerorganisasjonene har blitt enige arbeidsgiverorganisasjonen Spekter om høyere overtidstillegg for personell i helsesektoren.