Oppdaterte smittevernveiledere for barnehage og skole

Smittevernveilederne for barnehage og skole er oppdatert og Fagforbundet er fornøyd med at det er kommet egne veiledere for ungdomsskole, videregående og voksenopplæringa. – Vi opplever derimot at veilederne fortsatt ikke er tilpasset ansvaret og alle de ulike oppgavene de ansatte må utøve i oppvekstsektoren, sier May-Britt Sundal, leder i Yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst.

26.03.2021 av Renate Tårnes
Sist oppdatert: 26.03.2021

Det har vært en utfordring å få belyst for våre myndigheter hvordan hverdagen er for våre medlemmer som jobber i barnehage, skole og SFO er. Mange vil derfor oppleve at veilederen ikke er tilpasset dem. Vi oppfordrer tillitsvalgte, vernetjenesten og ledelsen på den enkelte arbeidsplass diskutere med lokale helsemyndigheter om hvordan man best mulig organiserer arbeidshverdag for å gi små og store en trygg og god hverdag.

Utdanningsdirektoratet skriver på sine sider at felles for alle veilederne er at det er tydeligere råd om nærkontakter som gjør det enklere å definere hvem som må i karantene. Det er kun gjort små endringer i veilederne for barnehage, men for skolen er det endringer om blant annet å halvere antall kontakter og råd om munnbind.

Ansatte bør få fri i påska

– Viktigste endringen er at man halverer antall kontakter når skolen er på rødt nivå. Det er bra å ha fått inn et eget kapittel om SFO/AKS, selv om vi skulle ønske at det på rødt-nivå hadde vært et krav om redusert antall barn per kohort også for de, sier Sundal.

– Vi håper det kommer støttemateriell for å lette den uforutsigbare arbeidshverdagen de har, fortsetter hun.

Fagforbundet påpekte også i sine innspill at når skolen gjennomfører digital undervisning så må alle ansatte få tilgang til digitale verktøy og kunnskap i hvordan disse anvendes.

Det har vært viktig for Fagforbundet at de nye veilederne ikke må gjelde før etter påske, slik at ansatte får tid til å koble av og ta seg fri. – Ansatte i barnehage, skole og SFO har stått på i over et år for å gi barn og unge et godt og trygt tilbud. Nå fortjener de et pusterom for å hente seg inn, sier Sundal.