Webinar: Folk hyller offentlige tjenester – hvor går veien etter korona

Bli med på et webinar 20. mai kl. 16:00 i regi av PSI. En av følgene av korona-pandemien er at folk nå ser hvor avgjørende det er å ha gode offentlige tjenester. Selv regjeringer på høyresiden har blitt tvunget til å sette publikums behov for gode offentlige tjenester foran privat profitt, og har satt inn tiltak som ville vært utenkelig for bare noen måneder siden.

19.05.2020 av Marianne Billing
Sist oppdatert: 19.05.2020

Hvordan sikrer vi at dette skiftet blir permanent? Og hva er de beste modellene for demokratiske og rettferdige offentlige tjenester? På webinaret deltar fagforeningsfolk og aktivister fra Italia, Nigeria og India, som står i frontlinjen i denne kampen.

PSI lanserer boken "Future is Public" på seminaret, og lederen av PSI, Rosa Pavanelli, vil antakelig snakke om blant annet Fagforbundets strategier for å beholde tjenester i offentlig regi.

Du kan registrere deg her:

[https://us02web.zoom.us/webinar/register/5115894487298/WN_X70W5JIBT82dIs_sI2FWYQ]

Les mer på PSI`s engelske side

Skadelig nyliberalisme

Koronavirus-pandemien har smertelig avslørt hvor store skader nyliberalistisk politikk med deregulering og privatisering har for samfunnet.

Den har også vist hvor lite nyliberalisme har å by på i en krise som denne. Den har lagt den nyliberale løgnen som Thatcher forfektet død: at '"there is no such thing as society". COVID-19 har vist at styrken i offentlig sektor kan avgjøre om mennesker lever eller dør. Vår avhengighet av, ofte underbetalte og underbemannede, arbeidere i frontlinja offentlig sektor er blitt svært tydelig.

Ingen vei tilbake

Det er på tide for oss, sivilsamfunnet og arbeidere, å presse med dristige og kreative forslag til demokratisk ansvarlige, klimabevisste, arbeiderstyrte offentlige tjenester for alle, finansiert ved å skattlegge de aller rikeste.

Med dette webinaret vil PSI dele noen av de mest visjonære ideene og kampanjene som dukker opp over hele verden på lokale, statlige og nasjonale nivåer for å fremme en ny visjon om en offentlig fremtid. Vi vil spørre hvordan vi kan bygge en bred allianse mellom sosiale bevegelser og fagforeninger for å sikre at det ikke er noen vei tilbake.

Paneldeltakere:

• Philip Alston, outgoing UN Special Rapporteur on extreme poverty and human rights
  • Rosa Pavanelli, General Secretary of the global union federation Public Services International (PSI)
  • Aderonke Ige, Our Water, Our Rights Campaign in Lagos / Environmental Rights Action /Friends of The Earth Nigeria
  • Sulakshana Nandi, Co-chair, People's Health Movement Global (PHM Global)