Aktuelt fra omstillingsenheten

Utvikler lokaldemokratiet i Engerdal

– Vi mener dette er demokratibygging i praksis. Gjennom dialog og likeverdig samarbeid finner vi de gode løsningene raskere. De ansatte i Engerdal kommune er bedre tjent med løsningene vi velger før endelig vedtak fattes.

Fagforbundet tar imot polske fagforeningskamerater

Fagforbundet og det polske forbundet for ansatte i sykehus og helse- og omsorgsektoren, FZZPOZiPS, delte erfaringer og diskuterte felles utfordringer da de møttes i Oslo i midten av juni.

Polske Solidarność krever kjøreregler for sosial dialog

Fagforbundet samarbeider med det polske fagforbundet Solidarność for å styrke den sosiale dialogen og partssamarbeidet i kommunesektoren i Polen. Som et ledd i prosjektarbeidet ønsker Solidarność å formelle kjøreregler for den sosiale dialogen i kommunesektoren i Polen.

Nye filmer om budsjett og økonomi

Fagforbundets ekspert på økonomi, Bjørn Kristian Rudaa, går gjennom tillitsvalgtes medvirkning i budsjettprosesser, styring av statlige virksomheter og folkevalgtes plikter relatert til kommuneøkonomi i tre opplæringsfilmer.

Polsk søsterorganisasjon åpner kontorene for flyktninger

Fagforbundets polske søsterorganisasjon, Solidarność, gjør om møterom til mottakssenter for ukrainske flyktninger.

Ingen tillit uten trepartssamarbeid

Fagforbundet har jobbet med å utvikle kommunalt trepartssamarbeid i flere tiår. I praksis er kommunalt trepartssamarbeid et konstruktivt samarbeid mellom politikere, administrative ledere og tillitsvalgte – for å utvikle arbeidsplassene i offentlig sektor.

Fagforbundet Ringerike i Vilnius for å snakke om medvirkning

Leder Bente Anita Bråthen og nestleder Ole Johan Jensen Mala i Fagforbundet Ringerike, begge også hovedtillitsvalgte i Ringerike kommune, var nylig i Litauen på en konferanse om sosial dialog. Hovedbudskapet de hadde med seg i kofferten var: snakk og samarbeid med de ansatte.

– Fremtidens Karasjok må bygges på trepartssamarbeid

Karasjok mangler et godt trepartssamarbeid mellom administrasjonen, tillitsvalgte og de folkevalgte, ifølge hovedtillitsvalgt Vidar Somby. – Kommunen blir ikke framtidsretta før de tillitsvalgte trekkes inn i alle omorganiseringsplaner.

Tre fortellinger om kommunalt trepartssamarbeid

Hva gjør du som tillitsvalgt eller leder når sykefraværet bikker 20 prosent og arbeidsmiljøet lider? Hva gjør du hvis ordføreren tenker på konkurranseutsetting fordi sykehjemslegen vurderer stenging av deler av sykehjemmet? Hvordan håndterer du som fersk tillitsvalgt utfordringer som startet lenge før din tid? Fagforbundet har laget film fra tre arbeidssteder som løste utfordringene ved hjelp av trepartssamarbeid.

Tillitsvalgte møter krav om oppsigelser

Ålesund kommune vedtok i midten av november å kutte 350 millioner kroner i budsjettet og 190 årsverk er foreslått fjernet.

Kollektivtrafikken – drift i egenregi

I år har norske bussjåfører fått mer oppmerksomhet enn normalt. Da Norge stengte ned, viste det seg at vi er helt avhengige av kollektivtrafikk og at sjåførene har en samfunnskritisk funksjon.

Tillitsvalgte må forberede seg på harde budsjettprosesser

Økonomien i kommuner og fylkeskommuner er stram og preget av usikkerhet. Flere kommuner har varslet nedbemanninger, og koronaepidemien har medført økte kostnader.

Ny rapport: Kommuner har mye å lære av private virksomheter

Ny rapport fra Fagforbundet og forskningsinstituttet SINTEF viser at kommunene har mye å lære av private virksomheter når det kommer til de ansattes medvirkning på arbeidsplassen. Rapporten viser også at forskningsprosjektet om trepartssamarbeid i offentlig sektor har gitt oppsiktsvekkende gode resultater på arbeidsmiljøet og for å få ned sykefravær.

Fagforbundet med eget kapittel i ny bok: "The future is public"

Fagforbundets innsats for å ta kommunale tjenester tilbake i egenregi får et eget kapittel i en internasjonal bok som heter "The future is public" - Framtida er offentlig. Boka handler også om at kommunale tjenester tas tilbake i land i Afrika og Europa, samt USA og Canada.

Samarbeid om digitalisering og nye kommuner gir resultater

Nytten av partsamarbeid i store omstillinger og digitalisering i kommunen ble understreket av alle parter da de to nasjonale samarbeidsprosjektene «Nye kommuner» og «Digitalisering og kompetanse i kommunene» ble offisielt avsluttet. Partene ønsker fortsatt samarbeid.

Tillitsvalgte sikrer gode digitale resultater

Du trenger ikke være IKT-medarbeider for å bidra når kommunen din vil digitalisere. Du trenger bare være en god tillitsvalgt. Her er sjekklista du trenger!

Økonomi for tillitsvalgte – nå pensum på universitetet

Boka Kommuneøkonomi for tillitsvalgte og politike­re har blitt pensum på OsloMet. – Det er behov for mer undervisning om fordelen ved partssamar­beid, sier forfatter av boka og rådgiver i Fagforbundet Bjørn Kristian Rudaa.

Nasjonalt digitaliseringsprosjekt: Fornøyde med å være forsinket

For å få en solid strategi for digitalisering må tillitsvalgte, ledelsen og de folkevalgte delta i prosessen, mener den hovedtillitsvalgte og utviklingslederen i Porsanger kommune. Men - samarbeid tar tid.

Endringsagenter engasjerer de ansatte i digitalisering

– Endringsagenter er medarbeidere som bidrar til å øke den digitale kunnskapen blant kolleger og hjelper til med nye tekniske løsninger, sier Ole-Alexander Reinfjell, nyutnevnt endringsagent.

Renovasjon i egenregi – grønt og lønnsomt

– Hvis kommunen ikke har regien på en så sentral tjeneste som renovasjon risikerer vi søppelkaos, sier Anders Kollmar-Dæhlin, yrkesseksjonsleder samferdsel og teknisk i Fagforbundet Hedmark.