I bresjen for offentlige ansatte i 45 år

Mette Nord som nyvalgt EPSU-leder blir feiret.

Mette Nord ble valgt til leder av EPSU i 2019. (Foto: Fagforbundet)

EPSU, den europeiske sammenslutningen av fagforbund, er en felles røst til forsvar for 8 millioner medlemmer i offentlig sektor. – Det EPSU har sagt i over 40 år ble brått synlig for flere under pandemien, sier Mette Nord, president i EPSU, i anledning organisasjonens 45-årsjubileum.

19.04.2023 av Nina Monsen
Sist oppdatert: 06.09.2023

Koronapandemien viste oss alle betydningen av en sterk offentlig sektor.

– Offentlige ansatte var sentrale for å bekjempe pandemien. Helsepersonell redda liv, mens barnehageansatte, renholdere, bussjåfører og mange andre holdt hjula i gang i samfunnet, sier Nord.

Da Fagforbundets Mette Nord ble valgt til leder for EPSU i 2019 var likestilling, privatisering og klima områder hun ville sette øverst på agendaen. Hun ble leder for millioner av offentlig ansatte i et Europa som skulle bli rammet av pandemi, krig og sosial og økonomisk krise.

– Offentlig sektor stiller alltid opp i krisetider, understreker Nord. Også under okkupasjon og krig, som nå i Ukraina, ser vi at ansatte på sykehus, renovasjonsarbeidere, ansatte innen energi og vann risikerer livet for å holde samfunnet gående, påpeker hun.

Nå forventer Nord at anerkjennelsen fra samfunnet konkretiseres i rettferdig lønn og anstendige arbeidsforhold.

Dessverre er det flere eksempler på at det motsatte skjer. Offentlig ansatte i Europa opplever i dag at streikeretten trues, at arbeidsplassen settes ut til kommersielle selskaper som gir dårligere vilkår og at lønna de jobber for ikke har økt på mange år.

Verdien av offentlige tjenester med egne ansatte ble åpenbare under pandemien, men også for å løse klimautfordringene trenger vi offentlig ansatte i trygge jobber som kan drive en rettferdig omstilling, mener Nord.

Ifølge forbundslederen er den beste forsikringa i møte med usikre tider å drive offentlige tjenester i egenregi, med ansatte i trygge jobber, som bidrar til å utvikle offentlig sektor til det beste for hele samfunnet.

– Å styrke det som er offentlig, vårt fellesskap, det skal EPSU jobbe for også de neste 45 åra, avslutter Mette Nord.