Finsk høyreregjering går løs på arbeidstakeres rettigheter

Den finske LO-lederen Jarkko Eloranta og en samlet fagbevegelse mobiliserer mot en fersk høyreregjering. (Foto: Creative Commons)

Den finske høyreregjeringen vil gjøre det lettere å gi folk sparken, stramme inn streikeretten og begrense sentrale forhandlinger. Samtidig kutter regjeringen i velferdstjenester.

28.09.2023 av Nina Monsen
Sist oppdatert: 20.10.2023

– Ulikheten i samfunnet vil øke med denne politikken, advarer Hanna-Mari Anttila-Kvåle, leder for internasjonal enhet i Fagforbundet. Hun er opprinnelig fra Finland og følger finsk politikk tett, selv om hun har bodd i Norge i snart 30 år.

En samlet finsk fagbevegelse mobiliserer mot lovforslagene. Leder for finsk LO (FFC), Jarkko Eloranta, sier i avisa HBL at regjeringen vil ta makt og styrke fra arbeidstakerne og overføre det til arbeidsgiverne.

Finlands ferske regjering består av Høyres søsterparti Samlingspartiet, samt av partiet Sannfinnene fra ytre høyre og Svenska Folkpartiet og Kristdemokraterna.

Streikerett strammes inn

Med det nye lovforslaget vil høyreregjeringen stramme inn på muligheten for sympati- og politisk streik og gjøre det mulig å bøtelegge enkeltpersoner som deltar i en ulovlig streik. Det er også forventet at det vil innføres restriksjoner på streik og aksjoner i helse- og omsorgssektoren.
Regjeringen kutter også andre rettigheter. Oppsigelstiden skal bli kortere, det skal bli enklere å ansette personer midlertidig og å gi ansatte sparken. Sentrale forhandlinger skal begrenses til fordel for lokale forhandlinger.

Innstrammingene i arbeidstakerrettigheter kommer på toppen av annen politikk som gjør livet vanskeligere for mange. I budsjettforslaget som ble presentert i september, kutter regjeringen blant annet i arbeidsledighetstrygden og bostøtten. En allerede underfinansiert helse- og omsorgssektor får ytterligere kutt, ifølge Anttila-Kvåle.

– Jeg tror ikke mine forelde hadde klart å forstå at vi har fått denne type politikk i Finland, hvis de fortsatt hadde levd i dag, sier hun, og minner om at når rettigheter kuttes, kan det bli svært vanskelig å få dem tilbake.

– I stedet for å utvikle velferdsstaten, fører slik høyrepolitikk til at vi må bruke alle krefter på å kjempe for å ta rettigheter tilbake. I den kampen må vi prioritere mellom flere saker, og det er alltid noen rettigheter vi risikerer å miste for alltid, avslutter Anttila-Kvåle.