Polske Solidarność krever kjøreregler for sosial dialog

Marek Bogusz, regional leder for Solidarność i Podbeskiolzie, diskuterer fagforeningspolitikk med Fagforbundets samarbeidspartner, prosjektleder Agnieszka Rybczynska. (Foto: Nina Monsen)

Fagforbundet samarbeider med det polske fagforbundet Solidarność for å styrke den sosiale dialogen og partssamarbeidet i kommunesektoren i Polen. Som et ledd i prosjektarbeidet ønsker Solidarność å formelle kjøreregler for den sosiale dialogen i kommunesektoren i Polen.

23.06.2022 av Nina Monsen
Sist oppdatert: 05.07.2022

Jarosław Klimaszewski er ordfører i Bielsko-Biala, en by sør i Polen med rundt 175 000 innbyggere. Han er invitert til konferanse med Solidarność, der også Fagforbundet deltar, for å diskutere fordelene med partssamarbeid og sosial dialog.

– Når vi snakker sammen blir vi kjent med hverandre. Samarbeid med fagbevegelsen kan gjøre at vi unngår problemer i framtida, sier Klimaszewski.

Jaroslaw Klimaszewski, ordfører i Bielsko-Biala, tror Polen er på vei mot mer formaliserte avtaler om samarbeid, som de norske hovedavtalene.
Jarosław Klimaszewski, ordfører i Bielsko-Biala, tror Polen er på vei mot mer formaliserte avtaler om samarbeid, som de norske hovedavtalene. (Foto: Nina Monsen)

Åpner døra for formelt partssamarbeid

Ordføreren understreker at han har et godt uformelt samarbeid med Solidarność i dag og at han er åpen for en mer formell avtale om sosial dialog.

– Få har et slikt formelt samarbeid i Polen i dag, men jeg tror vi er på vei mot det, sier Klimaszewski.

Norske og polske tillitsvalgte deler erfaringer

I et prosjekt som har pågått over to år har norske fagforeningsledere og tillitsvalgte besøkt Solidarność og polske tillitsvalgte har besøkt Fagforbundet Bergen. De har utvekslet erfaringer og diskutert løsninger på felles utfordringer.

Som en del av prosjektet har to kommuner i Polen, Jaworzno og Plock laget grunnlag for en avtale om sosial dialog, en slags lokal og mindre versjon av hovedavtalen Fagforbundet har med KS.

Ønsker formell avtale

Marek Bogusz, er regional leder for Solidarność i Podbeskiolzie der byen Bielsko-Biala ligger. Han har ansvaret for 18.000 medlemmer.

Bogusz nikker anerkjennende til ordførerens ord om at den uformelle dialogen allerede er god.

– Et eksempel på det er at Solidarność klarte å forhandle seg fram til en lønnsøkning for de kommunalt ansatte i Bielsko-Biala på tross av at det ikke var lagt opp til en lønnsøkning for kommunalt ansatte i Polen i år, sier Bogusz.

Å formalisere samarbeid vil være en garanti for den sosiale dialogen og dermed også for anstendige arbeidsforhold, mener Bogusz.

– Folk kan endre seg, men avtalen består. Den blir en grunnmur for relasjonen mellom Solidarność og politisk og administrativ ledelse i kommunen, sier Bogusz.

Avtalene som er signert i Plock og Jaworzno handler om kjøreregler for samarbeid, som tilgang til informasjon, forholdet mellom partene, møtestruktur og dokumentasjon og helse, miljø og sikkerhet. Avtalene gjelder kun i kommunene som har signert avtalen og er svært generelle.

Et sted må man begynne, mener Bogusz. – Arbeidsgiver vil ha en så tøyelig avtale som mulig, men det vil likevel hjelpe i forholdet mellom oss, sier han og legger til at det har vært en fordel å delta i prosjektet med Fagforbundet.

– En ting er formelle avtaler som det Jaworzno og Plock har laget, men like viktig er konferanser som den vi er på i dag, sier fagforeningslederen.

– Her sitter sjefer for kommunale selskaper som aldri har hatt anledning til å snakke med tillitsvalgte på samme nivå. Nå sitter de ved siden av hverandre og diskuterer hvordan de kan samarbeide bedre.

Agnieszka Moron, direktør for helse- og sosialavdelingen i kommunen, vil samarbeide tettere med tillitsvalgte i utviklingen av tjenestene.
Agnieszka Moroń, direktør for helse- og sosialavdelingen i kommunen, vil samarbeide tettere med tillitsvalgte i utviklingen av tjenestene. (Foto: Nina Monsen)

Sjefen ønsker samarbeid

En av lederne som deltar på konferansen er Agnieszka Moroń. Hun er direktør for helse- og sosialavdelingen i kommunen.

– Jeg har faste møter med lederne i enhetene i min avdeling omtrent hver 3. måned der tillitsvalgt fra Solidarność deltar. I tillegg har vi en del uformell kontakt, sier Moroń, og legger til at hun kun ser fordeler med å formalisere den sosiale dialogen gjennom en avtale.

– Ansatte som blir inkludert, som ser framskritt på arbeidsplassen, som kan utvikle seg og føler seg vel, vil gi mye bedre service til innbyggerne, bevisst eller ikke bevisst, avslutter Moroń.

Fakta: Samarbeidsprosjekt om sosial dialog

Solidarność og Fagforbundet deltar i EØS-programmet Sosial dialog og anstendig arbeid, som baserer seg på erfaringsutveksling og samarbeid mellom partene i arbeidslivet i deltakerlandene. Programmet administreres av Innovasjon Norge og er finansiert av EØS-midler. KS er Fagforbundets samarbeidspartner i prosjektet.

Solidarnosc, Association of Polish Cities, Fagforbundet og KS
Samarbeidspartnerne i prosjektet: Solidarność, Association of Polish Cities, Fagforbundet og KS (Foto: Logo)