Solidarność på avfallssafari og trikkekurs i Oslo

Anne Sandborg, hovedtillitsvalgt i Fagforbundet Renovasjon- og gjenvinningsetaten Oslo og Agnieszka Rybczynska, prosjektleder for samarbeidsprosjeket om anstendig arbeid og partssamarbeid mellom Solidarnosc og Fagforbundet. (Foto: Nina Monsen)

Tillitsvalgte og ledere som står side om side og forteller engasjert om innovasjon, gode løsninger og samarbeid er noe av det som gjorde størst inntrykk da fagforeningskamerater fra polske Solidarność besøkte Fagforbundet i slutten av mai.

06.06.2023 av Nina Monsen
Sist oppdatert: 06.09.2023

Avfallssafari på Haraldrud

Gjestene besøkte Haraldrud gjenbruksstasjon, der de ble møtt av Anne Sandborg, hovedtillitsvalgt i Fagforbundet Renovasjon- og gjenvinningsetaten Oslo. Hun tok delegasjonen med på det hun kalte en avfallssafari på anlegget, før de fikk møtte Hans Petter Karlsen, direktør i etaten.

– Jeg ble imponert over hvordan både tillitsvalgt og ledelse tenker langsiktig og legger strategier for framtida som gagner ansatte, ledelsen og brukerne av renovasjonstjenestene i kommunen, sier Agnieszka Rybczyńska, prosjektleder for samarbeidsprosjektet med Fagforbundet.
Hun legger til at det gjelder alt fra å satse på kursing og videreutdanning av de ansatte til felles mål om å ha tjenestene i kommunal egenregi.

– At vi som forbund mener at egenregi er best for de ansatte er én ting, men at ledelsen er så klare på at egenregi også legger til rette for innovasjon og god kvalitet i tjenestene var motiverende.

Trikkesimulator på Grefsen

Delegasjonen besøkte også Sporveiens trikkestall på Grefsen. Gjestene fikk prøve seg som trikkeførere i trikkesimulator og se hvordan trikkene vedlikeholdes. Jan Egil Meling, administrerende direktør i Sporveien Trikken og Ola Floberg, leder for Oslo Sporveiers Arbeiderforening, som fortalte om de de kaller Sporveismodellen.

Modellen handler om hvordan bedriftsdemokratiet i Sporveien er bygget opp ved høy grad av tillit og samarbeid mellom ledelse og ansatte med miljøvennlig, effektiv og rimelig kollektivtrafikk av høy kvalitet som resultat.

Under hele oppholdet kjørte delegasjonen kollektivtrafikk; t-bane, trikk og båt til Langøyene.  Alle gjestene var enige om at de fikk veldig mye igjen for prisen for et dagskort.

– Alt er dyrt, men trikkebilletten er rimelig, uttrykte én i delegasjonen.