Fra 1. juli er det nye regler for hjemmekontor

1. juli trer nye regler for hjemmekontor i kraft. Fagforbundet har lenge jobbet for tydeligere regelverk på hjemmekontor og er fornøyd med at arbeidsgivers ansvar innskjerpes. Det er spesielt viktig at reglene for arbeidstid og kravet om skriftlig avtale for ansatte kommer på plass.

Møte med stortingspolitikere om NAV

Sikkerhetsarbeidet og medbestemmelse for de ansatte i NAV sto øverst på agendaen når Fagforbundet møtte arbeiderpartipolitikerne Tuva Moflag og Torbjørn Vereide, fra arbeids- og sosialkomiteen.

Tillitsvalgt for hverdagsheltene på NAV

– Jeg er stolt over å være tillitsvalgt for de ansatte ved NAV Kristiansund, sier Arne Martinus Volden. Han er både tillitsvalgt og ansatt ved NAV, og kjenner på at han utgjør en forskjell i hverdagen til folk.

Fagforbundets undersøkelse: 1 av 8 Nav-ansatte har vært utsatt for vold

1 av 8 Nav-ansatte har vært utsatt for vold, skriver VG om undersøkelse gjennomført av Fagforbundet. Langt flere er blitt truet på jobb: – Vi trenger økt fokus på sikkerhet, sier Trond Finstad i Fagforbundet.

Gratulerer alle sosialarbeidere!

15.mars var den internasjonale sosialarbeiderdagen. Fagforbundet ønsker å takke akkurat deg, for den viktige jobben du gjør som sosialarbeider.

Siste mulighet til å nominere fremtidens ledere i kommune- og helse-Norge!

Siste mulighet til å bli med på å kåre fremtidens ledere i Kommune- og Helse-Norge 2022! På fredag går fristen ut! Hjelp oss med kåringen!

Webinar: Barn og unges digitale oppvekst

Fagforbundets Yrkesseksjon helse og sosial og Yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst har gleden av å ønske deg velkommen til webinar om barn og unges digitale oppvekst.

Fagforbundet krever vurdering av sikkerheten ved Nav-kontorene

Fagforbundets landsstyret krever en ny vurdering av sikkerhetstiltakene ved de lokale Nav-kontorene, etter den dypt tragiske hendelsen ved Nav Årstad i Bergen hvor en kvinnelig ansatt ble drept.

NAV må styrkast

Fagforbundet reagerer på at høgresida går til nye angrep på velferdsordningane og NAV, samtidig som koronakrisa har ført til at over 200.000 nordmenn no står utan arbeid. Gjennom åtte år har høgreregjeringa innført smålege kutt og usosiale avgifter, mens løyvingane til Nav er reduserte med rundt ein halv milliard kroner.

Sier nei til statliggjøring av de kommunale sosiale tjenestene i NAV

Fagforbundet støtter ikke FRPs forslag om å statliggjøre de kommunale sosiale tjenestene i NAV. - Dette er helt feil vei å gå, sier yrkesseksjonsleder og AU-medlem i Fagforbundet, Trond Finstad. Det er tillit og tettere samarbeid som trengs for å ivareta NAVs samfunnsoppdrag.

Stor interesse for etter- og videreutdanning

Stadig flere ser verdien i å ta faglig påfyll. Studiet ledelse og digitalisering på oppdrag fra Fagforbundet fikk 627 søkere til 100 studieplasser.

Ny video! Øvelser for aktive pauser på hjemmekontoret

Fagforbundet har mange medlemmer på hjemmekontor i disse tider. Vi har derfor laget noen videoer med tips og triks for å bevare helsa der hjemme.

Finnes ingen kvikk fiks for Nav

- Det gjøres veldig mye godt arbeid i Nav, men sorgen er at digitaliseringa og standardiseringa fratar sosialarbeidere muligheten til å romme kompleksiteten i sosialt arbeid i Nav, sier Stine Westrum, leder av Fagforbundet Helse, Sosial og Velferd, Oslo. Hun er ikke imot digitalisering, men etterlyser de relasjonelle sidene av sosialt arbeid.

Siste frist for å søke!: Digital videreutdanning innen organisasjon og ledelse

Fagforbundet tilbyr sine medlemmer videreutdanning innen organisasjon og ledelse i samarbeid med Høgskolen i Innlandet for studieåret 2020/2021. Studiet gir 30 studiepoeng og er et gratis studietilbud for medlemmer. Søknadsfrist 15. juni!

Del et bilde av din nye arbeidshverdag!

Dette er en utfordring til deg som er medlem eller tillitsvalgt i Fagforbundet. Vis oss hvordan du har det på jobb akkurat nå!

Fagforbundet krever at Nav-ansatte i førstelinjen blir definert som «samfunnskritisk funksjon»

I et brev som ble sendt til Arbeids- og sosialdepartementet på torsdag, skriver Fagforbundet og Fellesorganisasjonen at Nav-ansatte må få et tilstrekkelig vern for å utføre sine samfunnskritiske oppgaver.

Nytt faglig tilbud fra Yrkesseksjon helse og sosial: podkasten Fagprat

Sjekk ut det splitter nye faglige tilbudet fra Yrkesseksjon helse og sosial i Fagforbundet, podkasten Fagprat.

NAV-skandalen er tema i NRK-programmet «Desse dagar» i P2

Kva skjer når systemet som skal hjelpa enkeltmenneske på føtene, istaden spenner bein på dei? Frå Fagforbundet deltar advokat Anne-Gry Rønning-Aaby

Se e-Forvaltningskonferansen 2020 i opptak

E- Forvaltningskonferansen 2020 ble streamet slik at du kan se dette i opptak her.

Konferanse: Møte med aggresjon

Hold av 19. - 20. mars! Fagforbundet arrangerer en spennende konferanse om vold, aggresjon og sekundærtraumatisering i Oslo.