Tillitsvalgt for hverdagsheltene på NAV

­For tillitsvalgt Arne Martinus Volden finnes det ingen arbeidsplass som er mer meningsfull enn NAV. (Foto: Steinar Ottesen)

– Jeg er stolt over å være tillitsvalgt for de ansatte ved NAV Kristiansund, sier Arne Martinus Volden. Han er både tillitsvalgt og ansatt ved NAV, og kjenner på at han utgjør en forskjell i hverdagen til folk.

09.05.2022 av Steinar Ottesen
Sist oppdatert: 31.05.2022

Arne har vært plasstillitsvalgt i noen måneder og seksjonsleder i nesten 18 måneder. Å være tillitsvalgt er et verv med høy aktivitet og ofte lange dager.

– Det er en veldig travel hverdag. Siden vi har klart å organisere såpass mange i Fagforbundet er vi med i både medbestemmelseapparatet og ansettelsesprosesser. Hver måned har vi medlemsmøte for våre medlemmer hvor vi går igjennom aktuelle saker. Det er en ting jeg har dårlig samvittighet for og det er at tiden som plasstillitsvalgt ikke alltid strekker til, sier Arne Martinus Volden.

Vi utgjør en forskjell

Han er delvis frikjøpt og jobber resten av arbeidsuken ved NAV Kristiansund. Tidligere har han hatt mange forskjellige jobber og drevet for seg selv, men ingen arbeidsplass har vært mer meningsfull for Arne enn NAV.

– Det er en fin arbeidsplass og en arbeidsplass hvor du får lov til å utgjøre en forskjell. Du får være med å bidra inn i menneskers liv som trenger en eller annen form for bistand. Det varierer fra mye bistand til enkel bistand, sier Arne Martinus Volden som også er leder av Yrkesseksjon kontor og administrasjon i Fagforbundet Møre og Romsdal.

– Arbeidsmiljøet er veldig godt. Folk er flinkE til å ta vare på hverandre og serhverandre i en hektisk hverdag. En av de største styrkene er at vi tar vare på hverandre, sier Volden.

Ni av ti synes jobben er meningsfull

Fagforbundet har gjennomført en medlemsundersøkelse blant våre medlemmer på NAV og svarene indikerer at våre medlemmer stort sett er fornøyd med sin arbeidsplass.

– NAV får noen ganger dårlige omtale, men vi må aldri glemme alt det gode arbeidet som gjøres. Jeg er stolt av våre medlemmer og er glad for at mange er fornøyde med sin arbeidsplass, sier Trond Finstad som er leder av Yrkesseksjon for kontor og administrasjon i Fagforbundet.

– Våre medlemmer har stått i frontlinja i en lang pandemi og nå venter en flyktningkrise. Det er klart det har vært tøft og det blir det også framover, men dette skal vi klare i fellesskap. Våre medlemmer har demonstrert dette før, avslutter Finstad.

Noen nøkkeltall fra medlemsunder­søkelsen:

• 7 av 10 er stolte av å jobbe i NAV
  • 9 av 10 syntes jobben er meningsfull