Tilgjengelighet i NAV

Tilgjengelighet i NAV under lupen

Tilgjengelighet i NAV under lupen (Foto: Mostphotos)

Partnerskapskonferansen 2024 – en nasjonal konferanse om partnerskapet i NAV-kontoret – ble avholdt 9. april. Der var det høye herrer fra KS og Arbeids- og velferdsdirektoratet som snakket om hvordan de kan bidra til god tilgjengelighet til NAV-kontoret, og representanter fra brukerorganisasjoner som fortalte hva som er viktig fra et brukerståsted.

11.04.2024 av Hege Kristin Traagstad
Sist oppdatert: 11.04.2024

Konferansen arrangeres årlig av KS, Arbeids- og velferdsdirektoratet og Arbeids- og inkluderingsdepartementet. Her samles kommunedirektører, NAV-ledere, avdelingsledere, NAV fylke, Statsforvaltere, KS, Arbeids- og velferdsdirektoratet, Arbeids- og inkluderingsdepartement og andre med interesse i partnerskapet.

Partnerskapet er fortsatt skjevt, sier fungerende administrerende direktør i KS, Helge Eide. Han trekker frem at selv om det har skjedd en positiv utvikling siden NAV sine første dager, melder kommunene fortsatt om en opplevelse av at staten er den sterkeste part i NAV. De føler på et økt trykk på sosiale tjenester og et ansvar for de mest sårbare gruppene i NAV. I samtalen om partnerskapet hadde han med seg Hans Christian Holte, arbeids- og velferdsdirektøren. Budskapet fra den sterkeste part er at NAV må være tydelig og forutsigbar, og mener det innebærer at både bruker og kommuner vet hva staten leverer – også for de mer sårbare gruppene. Der er tilgjengelighet viktig.

Så hva er tilgjengelighet i NAV? Er det at NAV skal ha åpent for drop-in i hele åpningstiden? At noen tar telefonen når du ringer? At veilederne deler ut direktenummer? At du får mulighet til å avtale tid for et fysisk møte? At du kan få svar der og da? Representanter fra flere lokale NAV-kontor kom med sine betraktninger på ulike tiltak de hadde forsøkt. NAV Midt-Buskerud snakket om at åpningstider for drop-in krever mye ressurser, men mener at tilgjengelighet også kan løses ved f.eks. å ha en ringeklokke for akutte henvendelser og dermed kunne bruke ressurser på avtalte møter med brukere. Tilgjengelighet som passer de lokale forholdene, synes å være budskapet fra flere.

Ett av svarene på tidligere rapporter om dårlig tilgjengelighet i NAV, er at alle NAV-kontor skal ha en vakttelefon. 97 % av alle NAV-kontor har en ordning med vakttelefon i dag, og en representant fra NAV Lerkendal fortalte om sine erfaringer. Mye er bra med vakttelefon, men de forteller også om et stort trykk på vakttelefonen fordi telefonnummeret er lett tilgjengelig på kommunens nettside. Dette er et ønske fra lokalpolitikere, et ønske med gode intensjoner bak. De stiller likevel spørsmål om det er riktig bruk av lokale ressurser, når dette telefonnummeret nesten brukes mer enn det telefonnummeret til det nasjonale kontaktsenteret.

Det er flere gode eksempler på godt lokalt partnerskap til det beste for brukerne som presenteres for deltakerne på konferansen. Gode eksempler på tjenester som er utarbeidet i fellesskap med ansatte i både statlig og kommunal linje. En viktig faktor for å få til det, er et helhetlig ansvar hos både statlige og kommunale ledere og at det er politisk vilje lokalt. Eller som arbeids- og inkluderingsministeren avsluttet med; at det er godt samarbeid. Partnere må bry seg om hverandre for å få et godt partnerskap, sier Tonje Brenna. Hun er glad for at NAV tar tilgjengelighet på alvor og bruker tid på å diskutere det. Det er viktig at vi tar inn over oss at tilgjengelighet ikke betyr det samme for alle, poengterer hun. For én arbeidsledig som vil levere meldekort, er det tilgjengelighet at det kan gjøres på mobilen. Andre vil ha et behov for fysisk møte før de føler NAV er tilgjengelig for dem. Uansett behov, vil tiden fremover, med flere eldre og færre i arbeid, understreke at NAV sine tjenester er viktige for alle i hele landet.

Se hele konferansen i opptak her.