Karoline Sol Danielsen

– Håper på et like godt resultat

Helsefagarbeider Karoline Sol Danielsen har store forventninger til at også oppgjøret for sykehusene sørger for å løfte hele laget.

MIDTEN 1: Oppgjør i havn og flere på gang

Årets mellomoppgjør er godt på vei, og vi har fått gode resultater i de største områdene. Med unntak av streiken i privat sektor har det så langt vært uten konflikt. Men det er flere oppgjør igjen.

NOTIS: Hovedavtalen klar til nedlasting

nakkevondt, kvinne bøyer hodet og tar seg til nakken

Yrkesskade: Når du får lovverket i hodet

Skjer det plutselig noe uventet, som en eksplosjon eller noe faller ned i hodet eller på kroppen, da er det yrkesskade. Men når en hjelpepleier under en hektisk nattevakt får prolaps i nakken etter å ha hjulpet til med å løfte en 150 kilo tung pasient, så er det ikke yrkesskade? Forbundsadvokat Anne Gry Rønning-Aaby har skrevet OSS-kommentaren om en av sine hjertesaker, nemlig å få slutt på forskjellsbehandling av yrkesskader.

NOTIS: eForvaltningskonferansen 2023

NOTIS: Enighet i Spekter A-del

NOTIS: Kronetillegg framfor prosenttillegg

Bussjåførene fikk et lønnsløft i år.

NOTIS: Lønnsløft for bussjåfører

Notis: Brudd i forhandlinger om brannavtalen

Illustrasjon.

Apotekansatt mistet jobben

Fagforbundet tapte en sak i Frostating lagmannsrett på vegne av en apotekansatt som ble oppsagt på grunnlag av høyt sykefravær over tid.

Velferdspermisjon - et nødvendig gode ved mange faser i livet.

Tariffavtalen trumfer

Arbeidsmiljøloven (AML) har detaljerte bestemmelser om rett til fri i mange livssituasjoner, men den sier lite om fri med lønn. Det gjør derimot tariffavtalene våre.

Dorthea Bråten

Frykter for særaldersgrensene

Fagforbundet deltar i arbeidet med utforminga av framtidas regler for deg som må gå av med pensjon tidligere enn andre. Helsefagarbeider Dorthea Bråten er bekymra for at særaldersgrensa skal forsvinne.

Qendresa Krasniqi

Sikra lønnshopp med ny arbeidsgiver

På Stovner har det siste kommersielt drevne sykehjemmet i Oslo nettopp blitt overtatt av kommunen. – Vi er veldig glade for å ha fått ny arbeidsgiver, sier tillitsvalgt Qendresa Krasniqi ved Oppsalhjemmet.

To tillitsvalgte med røde Fagforbundet-t-skjorter.

Full pott for fagarbeidere i Kvinnherad

28. mars ble en merkedag for framtidige fagarbeidere i Kvinnherad kommune. Da vedtok administrasjonsutvalget en læreplassgaranti, og ikke nok med det: de garanterer også full, fast stilling etter fullført læretid for barne- og ungdomsarbeidere og helsefagarbeidere.

Anders Fosen

Valgkamptoget

På et tog i retning Gjøvik starta engasjerte tillitsvalgte i Fagforbundet i Viken/Akershus planlegginga av valgkampen. Med seg hadde de toppkandidater fra de rødgrønne partiene.

Mette Nord som nyvalgt EPSU-leder blir feiret.

I bresjen for offentlige ansatte i 45 år

EPSU, den europeiske sammenslutningen av fagforbund, er en felles røst til forsvar for 8 millioner medlemmer i offentlig sektor. – Det EPSU har sagt i over 40 år ble brått synlig for flere under pandemien, sier Mette Nord, president i EPSU, i anledning organisasjonens 45-årsjubileum.

Karianne Sten Solheim, leder av Fagforbundet Innlandet.

– Sa nei flere ganger

Tidlig tillitsvalgt: Som 19-årig lærling var Karianne Sten Solheim med på sine første lønnsforhandlinger. Nå er hun leder for 39 fagforeninger og snaut 35 000 medlemmer i Fagforbundet Innlandet.

Nytt om navn

Collage av fire i farta.

Fire i farta: Hva vil du ha endret?

Hva vil du ha endret? Vi spurte fire tillitsvalgte som deltok på nasjonal konferanse for ambulanse og AMK og nasjonal konferanse for jordmor, barsel- og barnepleiere.