– Håper på et like godt resultat

Karoline Sol Danielsen

Alle må få likt: – Hvis noen skulle fått mer lønnstillegg enn andre, så er det kanskje de som tjener minst, sier helsefagarbeider Karoline Sol Danielsen. Hun er glad for de gode resultatene så langt og ønsker seg det samme for oppgjøret for sykehusene. (Foto: Lars Helgerud)

Helsefagarbeider Karoline Sol Danielsen har store forventninger til at også oppgjøret for sykehusene sørger for å løfte hele laget.

02.05.2023 av Renate Tårnes
Sist oppdatert: 09.05.2023

– De økte prisene har rett og slett gjort at vi må vurdere om vi har råd til å dra på sommerferie eller ikke. Jeg synes ikke at noen yrkesgrupper skal få mer i lønnstillegg enn andre, men hvis det skulle vært noen, så er det kanskje de som tjener minst i dag.

Ordene tilhører medlem og helsefagarbeider på Haukeland Sykehus, Karoline Sol Danielsen. Hun oppsummerte prioriteringene for årets lønnsoppgjør utrolig godt i en film til forbundets tariffkampanje.

– Helt fantastisk

Nå er mange resultater klare. I staten ble det et historisk oppgjør der de lavtlønte fikk ekstra mye da det ble et generelt tillegg for alle på 31 000 kroner. I kommunene endte man opp med en ramme på 5,4 prosent, noe som er godt over resultatet fra frontfaget.

– Det er helt fantastisk, men samtidig skulle det bare mangle med tanke på alt som har blitt så mye dyrere. Nå håper jeg på et like godt resultat for oss i sykehusene, sier Danielsen når vi tar kontakt med henne igjen.

Blant de gjenstående oppgjøra er Spekter helse, der Danielsens lønn forhandles.
Overenskomstene i Spekter består av to deler. Den første (A-delen), som omhandler bestemmelser for alle medlemmer i Spekter-området, er vi allerede i havn med. B-delen går på de enkelte virksomhetene, og først etter disse vet vi hva hver enkelt får i økt lønn. Danielsen har store forventninger til at også oppgjøret for sykehusene sørger for å løfte hele laget.

Grafikken viser det som er igjen av lønna etter alminnelige husholdningsutgifter og skatt, utenom bolig og strøm. Her eksemplifisert ved en gjennomsnittlig barnehageassistent (til venstre) og finansmegler. (Foto: Ingvild Hunsrød)

Lokale forhandlinger

– Vi fortjener det samme som andre. Det gjelder også ubekvemstilleggene våre. Da er det viktig å huske på at vi møter på jobb samtidig og fortjener de samme tilleggene, uansett hvilken grunnlønn vi har, sier hun.

I flere av avtalene settes en del av oppgjøret til lokale forhandlinger. Et lønnsoppgjør er ikke fullført før de lokale forhandlingene er gjennomført. Dette er svært viktig arbeid som mange av dere tillitsvalgte skal i gang med.

Av de oppgjørene som gjenstår finner vi blant annet ulike avtaler innen Spekter-området, kirken, private barnehager, Virke og Virke-HUK.

På fagforbundet.no kan alle finne siste nytt om tariff og en egen tariffkalender med viktige datoer for de ulike oppgjøra. Det er viktig at du som tillitsvalgt søker informasjon og gir tilbakemeldinger om du ikke finner det du leter etter.