Full pott for fagarbeidere i Kvinnherad

To tillitsvalgte med røde Fagforbundet-t-skjorter.

Sikrer framtida med lærlinggaranti: Ungdomstillitsvalgt Nora Hesjedal Kolaas og Line Haugland, hovedtillitsvalgt og leder for Fagforbundet Kvinnherad. (Foto: Fagforbundet Kvinnherad)

28. mars ble en merkedag for framtidige fagarbeidere i Kvinnherad kommune. Da vedtok administrasjonsutvalget en læreplassgaranti, og ikke nok med det: de garanterer også full, fast stilling etter fullført læretid for barne- og ungdomsarbeidere og helsefagarbeidere.

21.04.2023 av Ellisiv Solskinnsbakk
Sist oppdatert: 06.06.2023

– Det var utrolig kjekt at vi fikk det til! Akkurat nå skulle jeg ønske at dette gjaldt for to år siden, da jeg tok yrkesfag, ler ungdomstillitsvalgt og helsefagarbeider Nora Hesjedal Kolaas.

For henne var det første halvåret vanskelig. Hun søkte på mange jobber, men fikk bare småstillinger. Til slutt ordnet det seg, og nå har hun 89,2 prosent nattevaktstilling på et sykehjem.

– Jeg er i utgangspunktet veldig hjemmekjær, men selv jeg vurderte å flytte til byen da det sto på som verst. Nå gjelder det å gjøre garantien kjent for ungdom, og få flere til å se mulighetene i hjemkommunen.

Hovedtillitsvalgt og fagforeningsleder Line Haugland har allerede fått telefoner fra takknemlige foreldre.

– Garantien gjelder også de elevene som er underveis i dag, og jeg har fått telefoner fra foreldre som takker og synes det er helt fantastisk. Vi må tåle en del dritt, vi tillitsvalgte, men sånne tilbakemeldinger gjør jobben verdt det, sier Haugland.

Ville snu trenden

Da søknadstallene til utdanningsprogram for helse- og oppvekstfag viste en nedadgående trend for noen år siden var det de tillitsvalgte som dro i gang arbeidet med å snu trenden.

–  Vi har snakka mye med HR og ledelse og politikere og det har vært et tett og godt samarbeid. Avtalen er resultat av en lengre prosess hvor vi har jobba med heltidskultur. For selve avtalen lot vi oss inspirere av det de har fått til i Bergen, forteller Line Haugland.

Har du noen tips til tillitsvalgte som ønsker å få noe lignende på plass?

– Samarbeid - og ikke gi deg! Samarbeidsavtaler med de politiske partiene er veldig lurt å ha. Få lederen i ditt lokale fagforbund til å lage slike avtaler. Senere, hvis du ikke når fram til ledelsen, kan du gå til politikerne.

Hårete heltidsmål

For øyeblikket har kommunen 27, 9 prosent heltidsstillinger - ved utgangen av året er målet å nå 40 prosent.

– Vi har mange i deltidsstillinger samtidig som vi mangler folk - jeg har tro på at vi klarer det, sier Haugland.

Det handler om gode tjenester og trygge jobber, men også om noe mer grunnleggende:
– Vi må klare å beholde ungdommene. Da er vi nødt til å gjøre oss mer attraktiv enn det vi er nå, sier Haugland.

De har allerede sett en liten oppgang i søkertallene på helse- og sosialfag.

– Det blir spennende å se utviklingen til neste år, smiler fagforeningslederen.