– Sa nei flere ganger

Karianne Sten Solheim, leder av Fagforbundet Innlandet.

Karianne Sten Solheim, leder av Fagforbundet Innlandet. (Foto: Martine Grymyr)

Tidlig tillitsvalgt: Som 19-årig lærling var Karianne Sten Solheim med på sine første lønnsforhandlinger. Nå er hun leder for 39 fagforeninger og snaut 35 000 medlemmer i Fagforbundet Innlandet.

14.04.2023 av Martine Grymyr
Sist oppdatert: 09.05.2023

– Jeg sa nei til å bli tillitsvalgt flere ganger, men når du har ei mor som er hovedtillitsvalgt, da har du et visst press på deg, ler Karianne Sten Solheim.

Hun begynte sitt fagforeningsarbeid som 19-åring og lærling, og tillitsvalgt i det som da var Norsk Kommuneforbund.

– Egentlig hadde jeg ingen interesse for det, og jeg skjønte knapt hva det handla om. Men så skulle vi ha lønnsforhandlinger, og det var ingen andre representanter fra mitt forbund. Så da fikk jeg reise på hotell og få opplæring, sånn at jeg kunne være med i forhandlingene, forteller Solheim.

Veldig motivert

Vi møter henne hjemme i eneboligen på Hadeland, som hun deler med mannen Knut Arne og datteren Amalie. I mars rykka Solheim opp fra nestleder til leder for Fagforbundet Innlandet.
– Det er stort ansvar, og mye jobb. Jeg jobber like mye kveld som dag. Men jeg blir motivert av alle de dyktige folka vi har i organisasjonen. Jeg sjøl kommer nok ikke til å få til noe alene, men jeg kan gjøre stor forskjell når jeg er en del av et så stort fellesskap som vi er i Fagforbundet. Vi trenger folk med forskjellig bakgrunn, forskjellige meninger og mål, for å få til de beste løsningene, sier Solheim.

Elsker yrket

Hun er utdanna helsefagarbeider og jobber i hjemmesykepleien. Det har hun fortsatt med, også etter at hun ble fylkes­leder.

– Jeg tar noen ekstravakter innimellom. Jeg elsker yrket mitt, og det er en helt annen jobb enn den jeg gjør i Fagforbundet. Det er viktig for meg å møte kollegaer i en vanlig hverdagssituasjon, sånn at jeg kan se hvilke utfordringer de har på jobb. I tillegg er det viktig å huske at vi som er tillitsvalgte ikke er ansatte, vi vet ikke hvor lenge vi har vervet før vi må tilbake i vanlig jobb, sier Solheim,og fortsetter:

– Men per nå kunne jeg tenke meg å være tillitsvalgt for livet, så lenge folk fortsetter å ha tillit til meg.