Valgkamptoget

Anders Fosen

Anders Fosen, leder for Fagforbundet Asker, leser opp spørsmål fra deltakerne. (Foto: Ingrid Myhr)

På et tog i retning Gjøvik starta engasjerte tillitsvalgte i Fagforbundet i Viken/Akershus planlegginga av valgkampen. Med seg hadde de toppkandidater fra de rødgrønne partiene.

20.04.2023 av Ingrid Myhr
Sist oppdatert: 09.05.2023

På Gjøvikbanen hadde de reservert en hel togvogn for «togkonferanse», hvor kandidatene holdt innledninger og svarte på spørsmål fra deltakerne. Fremme i Gjøvik ville samlinga fortsette på Quality Hotel Strand. Her skulle fagforeningene i Akershus planlegge valgkampen.

Togtur med politisk innhold

– Det var gode innledninger fra politikerne. De var veldig samkjørte på hva som var de viktigste sakene for dem inn mot valget og viktigheten av rødgrønt samarbeid. De snakket om saker som er viktig for oss i Fagforbundet, som heltid, tillitsreform og kampen mot privatisering.

Slik oppsummerer Iren Bekkevold Berg, leder av i Fagforbundet i Lillestrøm togturen fra Oslo S til Gjøvik stasjon.

Heltid som kampsak

Hoda Imad, fylkesrådslederkandidat for Akershus Arbeiderparti brukte mye av innlegget sitt til å snakke om kampen for hele, faste stillinger.

– Jeg skulle ønske det ikke var behov for å si dette i 2023, men også i år er kampen for hele og faste stillinger en av våre viktigste kampsaker.

Det samme preget mange av innledningene om bord: Viktigheten av å sørge for at våre kommuner og fylkeskommuner arbeider for at ansettelser skal skje i hele stillinger og at deltidsansettelser skal være et unntak fra denne hovedregelen. Det ble åpnet for spørsmål fra salen, eller spørsmål fra «vogna», hvor heltid, kollektivtransport og tillitsreform ble løfta fram.

Motivasjon inn i valgkampen

Elin Sørensen, leder av Fagforbundet i Eidsvoll, syntes det motiverte til valgkamp at toppkandidatene fra de ulike rødgrønne partiene tok seg tid til å lytte og ta med seg innspill fra Fagforbundets tillitsvalgte og medlemmer.

– Det var veldig fint å se en så samla rødgrønn side i Akershus. Samtidig synes jeg det er veldig fint at politikerne tar seg tid til å høre på oss. Det gjør det lettere for oss når vi skal ut og be våre medlemmer stemme på dem.