Nyheter

Ole Roger Berg, Sara Bell, Pål Christiansen og Marianne Hirzel var nylig i Palestina.

Fire i farta - i Palestina

Fagforbundets ambassadørkorps var nylig i Palestina. Fagforbundet og Norsk Folkehjelp har en samarbeidsavtale for å støtte palestinernes kamp mot okkupasjon og undertrykking. Det er Palestina-ambassadør i hver forbundsregion.

Forsidetekster

Kvinnelig lærer i et klasserom med barn

Venter på høyesterettsdom om midlertidig ansettelse

En grunnskolelærer krevde fast stilling i kommunen etter over tre år som lærervikar. Fordi hun mangler lærerutdannelse, sa kommunen nei og fikk medhold først i tingretten, så i lagmannsretten. Saken var oppe i Høyesterett 20. og 21. september.

Kolofon

Ventetida er over. Endelig skal det skje – ett år på overtid. Administrasjonen, her ved Toyni Stensen Jacobsen og Marianne Solem, er klare til å ønske alle delegatene velkommen til Fagforbundet 5. ordinære landsmøte

Endelig er det landsmøte – vi gleder oss!

En lang, demokratisk og særdeles grundig prosess ligger bak alle sakene og temaene som skal opp til avstemning på Fagforbundets landsmøte. Ingen kan beskylde forbundet for å ta lett på prosessen fra forslag til landsmøtet gjør sine vedtak. Det er nå de neste årenes politikk skal skapes.

Azzam Alsaqqa fra Norsk Folkehjelp i Gaza på besøk på Stortinget

Azzam (37) har gjennomlevd fem kriger – gir ikke opp hverken kampen eller håpet

Azzam Alsaqqa jobber i Norsk Folkehjelp, og har bodd i Gaza hele sitt liv – først da han var 25 år fikk han reise utenfor Gaza. Nå er han i Norge for å snakke det palestinske folkets sak, blant annet i Stortinget.

Notiser

Foreslåtte dirigenter, f.v.: Hans Fredrik Danielsen, Magne Hestad, Maria Aksberg Nilsen og Per Egil Johansen.

Øver på landsmøte

Skal ledervalget avgjøres ved loddtrekning? Det var et av forslagene som var oppe til avstemning på Fagforbundets prøvelandsmøte. Her fikk sekretariatet både brynt seg på heftige debatter og kampvoteringer.

Heikki Eidsvoll Holmås, tidligere statsråd i den rødgrønne regjeringen og forfatter av «Kloden Brenner – Hva må gjøres?»

Hvordan fagbevegelsen kan lede an i det grønne skiftet

Etter en sommer med varmerekorder på Svalbard og i London, ulidelige skogbranner i Sør-Europa og mer enn 1500 døde i et oversvømmet Pakistan, så tviler vi ikke lenger på at klimakrisen er i gang og at et grønt skifte er helt nødvendig.

Brasil på vei ut av det ekstreme høyre

Det kan gå mot seier for Lula da Silva, fagbevegelsens favorittkandidat, i det kommende brasilianske presidentvalget i oktober.

Vi må ikke glemme: ­Byrådsleder i Oslo, Raymond Johansen, mener at han lærte mye om Oslo gjennom koronapandemien. – Ting vi ikke så før, ble tydeligere i pandemien, sier han.

– Tillitsvalgte spilte en stor rolle i pandemihåndteringen

Koronapandemien gjorde at mange ansatte i kommunene fikk endret både arbeidstid og oppgaver. Byrådsleder i Oslo, Raymond Johansen takker de tillitsvalgte for avgjørende innsats under pandemien.

Trepartssamarbeid: F.v. kommunalsjef for helse /velferd og oppvekst Andreas Stallvik, Fagforbundets hovedtillitsvalgte Line Merete Sandal og ordfører i Engerdal kommune Terje Langfloen.

Utvikler lokaldemokratiet i Engerdal

– Vi mener dette er demokratibygging i praksis. Gjennom dialog og likeverdig samarbeid finner vi de gode løsningene raskere. De ansatte i Engerdal kommune er bedre tjent med løsningene vi velger før endelig vedtak fattes.

Siden sist

Nytt om navn

Illustrasjon.

Medlemmene er grunnfjellet vårt

Fagforbundet er en stor organisasjon som må være synlig på arbeidsplassene, i lokalsamfunnet og i media. Det bygger forbundet som lag, og derfor er det så viktig at de som behøver Fagforbundet mest, føler seg ivaretatt.

Vil sikre tariffmakt: Fagforbundets nestleder Odd Haldgeir Larsen mener antallet yrkesaktive må opp. Her i samtale med Mette Nord og Sissel M. Skoghaug på LO-kongressen.

Tror kontingent blir en av de viktigste sakene på landsmøtet

Et knapt flertall har gått inn for å senke kontingenten for yrkesaktive i Fagforbundet. Nestleder Odd Haldgeir Larsen mener det er helt nødvendig for å rekruttere flere medlemmer.

Ole Roger Berg

Fire i farta : Ole Roger Berg

Ole Roger Berg, organisasjonssekretær i Buss- og sporveisarbeidernes forening

Pål Andreas Christiansen, nestleder i Fagforbundet Fredrikstad

Fire i farta: Pål Christiansen

Pål Andreas Christiansen, nestleder i Fagforbundet Fredrikstad

Representanter fra fagforeningsstyret og regionleder Helene Skeibrok i Innlandet deltok da et flertall i kommunestyret vedtok å beholde pensjon i KLP. Bak fra venstre: Berit Solberg, Idun Tarud, Madeleine Löwenborg, Bente Dyrdhal og Janne Pedersen.

Vant slaget om pensjon i Gausdal

Kommunen valgte å beholde offentlig tjenestepensjon i KLP etter iherdig arbeid av medlemmer og tillitsvalgte.

Marianne Hirzel, nestleder i Fagforbundet Rogaland

Fire i farta : Marianne Hirzel