Vant slaget om pensjon i Gausdal

Representanter fra fagforeningsstyret og regionleder Helene Skeibrok i Innlandet deltok da et flertall i kommunestyret vedtok å beholde pensjon i KLP. Bak fra venstre: Berit Solberg, Idun Tarud, Madeleine Löwenborg, Bente Dyrdhal og Janne Pedersen. (Foto: Helene Skeibrok)

Kommunen valgte å beholde offentlig tjenestepensjon i KLP etter iherdig arbeid av medlemmer og tillitsvalgte.

15.09.2022 av André Haugen
Sist oppdatert: 29.09.2022

Kommunen valgte å beholde offentlig tjenestepensjon i KLP etter iherdig arbeid fra medlemmer og tillitsvalgte.

Da kommunedirektøren i Gausdal i vår ønsket å utrede en anbudsutsetting av offentlig tjenestepensjon, mobiliserte Fagforbundet både lokalt, regionalt og sentralt for å beholde pensjonen i KLP.

– Vi er veldig fornøyd med resultatet, sier fagforeningsleder Mai-Britt Stubberudlien i Gausdal.

I første omgang inviterte fagforeninga Sp, som har ordføreren i kommunen, og Ap til et møte for å få fram de ansattes synspunkter.

I formannskapet var det likevel bare Ap som stemte imot forslaget.

– Da skjønte vi at vi måtte jobbe ekstra for å få flertall i kommunestyret, sier regionleder Helene Skeibrok i Innlandet.

Hun har bistått lokalt sammen med Fagforbundets pensjonsekspert Steinar Fuglevaag.

Medlemsmøte og underskriftskampanje

Fagforeninga inviterte til nye møter. Først med Sp og MDG, og siden et felles møte med medlemmene og kommunestyret.

– Vi mente det var ekstra viktig å invitere medlemmene, slik at de blir informert om hva kommunestyret faktisk behandler. Politikerne er tross alt deres øverste arbeidsgiver. Da fikk vi også gjort politikerne oppmerksomme på at de ansatte følger med, sier Skeibrok.

For å engasjere medlemmene i enda større grad gjennomførte fagforeninga en underskriftskampanje. Lokale tillitsvalgte og Skeibrok deltok også på kommunestyremøtet i slutten av mai.

– Da snudde Sp og ville beholde KLP, til stor glede for fagforeninga og mange av medlemmene som var engasjert i saken, forteller Skeibrok.

Fagforbundet er opptatt av pensjonsrettighetene for den enkelte. Det er viktig at det ikke er sammensetninga av de ansatte som bestemmer prisen. Derfor er det fornuftig å dele i et stort fellesskap.

Mulighet til å påvirke

– Vi er sikre på at KLP med sin kompetanse og kunnskap er de beste til å gi våre medlemmer god veiledning i pensjonsspørsmål og rett pensjon. Og skal utjevning av kostnadene ha en reell betydning, krever dette store og stabile fellesskap som KLP, sier Steinar Fuglevaag.

Sårbart uten KLP

Regionleder Skeibrok trekker fram at Storebrand kunne vært en aktuell aktør hvis det hadde blitt vedtatt å sette pensjonen på anbud.

– De har veldig få kommuner. Derfor mener vi at dette ville vært utrolig sårbart, og at medlemmene kunne bli sittende med en dårligere tjeneste.

Det er også viktig for Fagforbundet å forvalte pensjonsordninga gjennom egen regi. I KLPs styre sitter det representanter fra både kommune og arbeidstakersida, inkludert Fagforbundets nestleder Odd Haldgeir Larsen.

– Det er viktig at eierne og våre medlemmer har de samme interessene. Det gir oss en stor påvirkningsmulighet, og den muligheten ville man mistet fullstendig ved å bruke et annet selskap, avslutter Skeibrok.