– Tillitsvalgte spilte en stor rolle i pandemihåndteringen

Vi må ikke glemme: ­Byrådsleder i Oslo, Raymond Johansen, mener at han lærte mye om Oslo gjennom koronapandemien. – Ting vi ikke så før, ble tydeligere i pandemien, sier han. (Foto: Birgit Dannenberg)

Koronapandemien gjorde at mange ansatte i kommunene fikk endret både arbeidstid og oppgaver. Byrådsleder i Oslo, Raymond Johansen takker de tillitsvalgte for avgjørende innsats under pandemien.

19.09.2022 av Ingvild Hunsrød
Sist oppdatert: 28.09.2022

– De ansatte opplevde et voldsomt press, og vi var helt avhengig av fleksibilitet og tillit for å gjennomføre tiltaka mot pandemien, sier han.

Tillit i bånn var avgjørende

I perioder var Oslo gjennom strenge tiltak og nedstenginger. Folk som aldri hadde jobbet med helse før, var plutselig ansvarlig for smittesporing, koronatelefon og etter hvert logistikk rundt vaksineringa. Det ble ofte lange dager på jobb. Johansen berømmer de ansatte i Oslo kommune for å snu seg rundt, og ta tak i de oppgavene som måtte gjøres.

– At det var tillit i bånn var helt avgjørende, slår han fast.

– For Oslo sin del hadde vi ikke greid å håndtere pandemien uten den enorme fleksibiliteten fra de ansatte, og uten det gode samarbeidet med de tillitsvalgte. Den tilliten og fleksibiliteten som Fagforbundet og de andre tillitsvalgte viste, er jeg utrolig takknemlig for. Vi hadde aldri klart det uten dem på laget.

Flomlys på samfunnets blindsoner

Raymond Johansen lærte mye om Oslo gjennom koronapandemien. Han forteller at blindsonene som vi har i samfunnet fikk et flomlys på seg, da befolkningen måtte leve med strenge tiltak.

– Ting vi ikke så, eller hadde søkelys på før, så vi oftere og tydeligere i pandemien, forteller han.

Han mener det er viktig å ikke glemme.

– Det er stor forskjell på barns familie- og boforhold i Oslo, og pandemien har vært en ulikhetsmaskin. Bor du på tre rom og kjøkken, har tre søsken og foreldrene dine må jobbe hele dagen, er det vanskeligere å få hjelp med skolearbeidet enn hvis du bor i hus og har to akademikerforeldre. De svakeste endte opp med å henge enda mer etter.

Øk statusen til samfunnskritiske jobber

– Jeg vil også slå et slag for begrepet samfunnskritiske jobber. La oss øke statusen til de yrkene som fikk betegnelsen samfunnskritiske jobber under pandemien. Vi må ikke glemme hvor viktige disse yrkene er, sier Johansen.

Vårt ansvar er å gi unge framtidshåp

Folkehelseinstituttet (FHI) rapporterer at barn og unge fra visse områder og lav­inntekstsfamilier ble betydelig mer negativt påvirket av pandemien.

– Vi ser også at mange unge mister håpet. Vi har vært gjennom en pandemi og nå er det krig i Europa. I en verden preget av klimakrise, kriger, urettferdighet og ekstremt mye pessimisme, har vi et enda større ansvar for å gi barn og unge framtidshåp, legger han til.