Endelig er det landsmøte – vi gleder oss!

Ventetida er over. Endelig skal det skje – ett år på overtid. Administrasjonen, her ved Toyni Stensen Jacobsen og Marianne Solem, er klare til å ønske alle delegatene velkommen til Fagforbundet 5. ordinære landsmøte (Foto: Birgit Dannenberg)

En lang, demokratisk og særdeles grundig prosess ligger bak alle sakene og temaene som skal opp til avstemning på Fagforbundets landsmøte. Ingen kan beskylde forbundet for å ta lett på prosessen fra forslag til landsmøtet gjør sine vedtak. Det er nå de neste årenes politikk skal skapes.

22.09.2022 av Marianne Billing
Sist oppdatert: 12.10.2022

Hele landet er i sving for å sikre at alt går på skinner. I Fagforbundet Nordland melder Joachim Bjørndal om godt trøkk disse siste ukene før landsmøtet.

Delegasjonsleder fra Fagforbundet Nordland, Joachim Bjørndal, gleder seg til landsmøtet 17. oktober. (Foto: Birgit Dannenberg)

En lang, demokratisk og særdeles grundig prosess ligger bak alle sakene og temaene som skal opp til avstemning på Fagforbundets landsmøte. Ingen kan beskylde forbundet for å ta lett på prosessen fra forslag til vedtak. Det er nå de neste åras politikk skal formes.

– Først og fremst vil jeg skryte av prosessen, demokratiet og den grundig jobb ensom gjøres i forkant. Det er en kjempestyrke for hele forbundet vårt at engasjementet i forkant er så stort, sier delegasjonsleder fra Fagforbundet Nordland, Joachim Bjørndal.

Forberedelsene til årets landsmøte har vært ekstra grundige. Joachim Bjørndal fra Nordland har forberedt seg i to år.

– Det er litt spesielt i og med at landsmøtet skulle ha vært i fjor. Forberedelsene våre startet derfor høsten 2020 med en veldig brei involvering av fagforeninger, medlemmer og tillitsvalgte. Den demokratiske prosessen resulterte i at vi fikk inn 1900 landsmøteforslag fra fagforeningene i vår region, forteller Bjørndal.

Det er resulterte i rundt 80 unike forslag til landsmøtet.

Gjennomarbeida

–  Det er jo mange forslag som har kommet fra flere fagforeninger, og som er like, forklarer Bjørndal.

– Prosessen videre var at forslaga ble tatt opp i representantskapet. Siste halv­året kom en oversikt over delegater, som vi har hatt en grundig arbeidsprosess med fram til nå.

Nordland sender 17 delegater til landsmøtet. Det er styrt av vedtektene. Delegatene er folk fra regionstyret, fra yrkesseksjonene og fra fagforeningene.

Lærerikt samarbeid

– De 17 er delegatene fra forbundsregionen. Men vi har også folk i Fagforbundet Nordland som er delegater fra yrkesseksjonene, og noen fra ledelsen som er landsstyredelegater, sier Bjørndal.

Han er delegasjonsleder for delegatene fra forbundsregionen, og han har hatt ansvaret med å koordinere arbeidet med Fagforbundet Troms og Finnmark.

– Jeg har aldri gjort det her før jeg heller. Jeg har vært på to landsmøter før, men da bare som gjest. Jeg har ikke vært delegat tidligere, så det er en bratt læringskurve. Det er både utfordrende og gøy, forteller Bjørndal.

Han er hovedtillitsvalgt i Bodø kommune, sitter i styret i Fagforbundet Nordland og er opplæringsansvarlig.

Kvalitetssikra

– Det har vært veldig bra og veldig lærerikt. Innstillinga fra alle regionene har vært et ønske om å komme til enighet om ting og få til mest mulig. Samarbeidsklimaet har vært kjempebra. Det at man får innspill fra flere regioner på en del av de viktige sakene, gjør at man får utfordra de oppfatningene man har. Samtidig blir sakene og begrunnelsene for det man mener kvalitetssikra i dialog og samarbeid med de andre, fastslår Bjørndal.

Han vil ikke forskuttere verken debatten eller flagge meninger på forhånd. Debatten og avgjørelsene skal tas i og av delegatene i salen.

Forventer debatt om kontingent

Noen saker utpeker seg imidlertid som opplagte debattkandidater.

– Det er mange saker som er viktige. Så er det enkelte ting som vi vet kommer til å bli debattert ganske heftig, som kontingentsaken. Det er en sak som kommer til å få stor plass på landsmøtet, sier Bjørndal.

Nordland stiller med en rekke nye delegater, og noen gamle travere. Mange skal opp på talerstolen for første gang.

– Folk er spente, og også litt nervøse, samtidig som det er artig å holde på med. Folk har respekt for landsmøtet som er det øverste organet vårt. Det er en litt utålmodig delegasjon, med tanke på at landsmøtet har vært utsatt et år. Stemningen er veldig god. Folk gleder seg, sier Bjørndal.

17. oktober braker det løs

Så nå er det bare å pakke dressen, finne fram finkjolen eller stryke bunadsskjorta. Mandag 17. oktober braker det løs med storstilt åpning og tettpakka program i arbeiderbevegelsens egen storstue, Folkets hus i Oslo.

Fagforbundets 5. ordinære landsmøte går av stabelen fra 17. - 21. oktober. På nettsidene til Fagforbundet kan du følge med og se hvem som deltar og hva som diskuteres.