Notiser

21.09.2022
Sist oppdatert: 22.09.2022

Ambulansepersonell blir tryggere på jobb

Det skjer etter påtrykk fra forbundets Yrkesseksjon helse og sosial.

Fagforbundet har vært bekymret for sikkerheten til ambulansepersonell i møte med personer med kjent voldshistorikk, og har etterlyst god informasjon til alle ansatte. Det skal de nå få. I et skriv fra helse- og omsorgsdepartementet slås det fast at AMK-ene skal registrere opplysninger om vold og trusler og dele slike opplysninger med ambulerende personell.

Ny mulighet for å bestille LOFavør Advokatforsikring

I perioden 14. oktober til 1. desember er det ny sjanse for å kunne bestille LOFavør Advokatforsikring for medlemmer i Fagforbundet. Etter forsikringen ble innført, har det vært stengt for å kunne bestille siden i vår. LOFavør Advokatforsikring gir deg juridisk hjelp på flere områder i privatlivet.

Heftige rytmer i ny film

Fagforbundet har laget en ny film som distribueres i sosiale medier som Facebook, Instagram, Tiktok og Snapchat. Målet med filmen er å synliggjøre Fagforbundet for nye, potensielle medlemmer. Du finner filmen på Fagforbundets YouTube-kanal. Hjelp oss gjerne å dele den kule filmen!

Fagforbundet gir 100.000 kroner til TV-aksjonen

Årets TV-aksjon går til Leger uten grenser, som gir livreddende helsehjelp og medisiner til  mennesker som trenger det mest.

Organisasjonen er blant annet opptatt av at media omtaler verdens glemte kriser, og setter hvert år opp en liste over områder som burde få verdens oppmerksomhet. Tusenvis av mennesker som er rammet av krig, konflikt og nød får hvert år besøk fra organisasjonens leger.

Oslo-barnehage får sekstimersdag

Lillo gård barnehage på Sagene er foreslått for et toårig prøveprosjekt med redusert arbeidstid, uten redusert lønn. Forsøket omtales som mulig første skritt på veien mot en generell arbeidstidsreduksjon i samfunnet, skriver Aftenposten.

– Dette tror jeg er veldig bra. Slik kan de ansatte stå lenger i jobben, sier Berit Høiby Tevik, leder av Fagforbundet Barn og Oppvekst Oslo til Fri fagbevegelse.

Digitalt utenforskap: – Det skal bli enklere å få hjelp

– Er et digitalt samfunn der «alle skal med» mulig?

Statssekretær Gunn Karin Gjul i Kommunal- og distriktsdepartementet stilte spørsmålet under eForvaltningskonferansen. Både Gjul og tilskuerne rista på hodet.

– Alle skal få hjelp, uavhengig av digitale ferdigheter. Og det skal bli enklere å få hjelp enn det har vært fram til nå, sa Gjul.