Øver på landsmøte

Foreslåtte dirigenter, f.v.: Hans Fredrik Danielsen, Magne Hestad, Maria Aksberg Nilsen og Per Egil Johansen. (Foto: Birgit Dannenberg)

Skal ledervalget avgjøres ved loddtrekning? Det var et av forslagene som var oppe til avstemning på Fagforbundets prøvelandsmøte. Her fikk sekretariatet både brynt seg på heftige debatter og kampvoteringer.

20.09.2022 av Nils Fredrik Hansen
Sist oppdatert: 12.10.2022

Alt må øves på. Det gjelder ikke minst Fagforbundets viktigste møteplass, landsmøtet. Delegater i fagforeninger og regioner rundt om i Norge gjør sitt for å være godt forberedt – og i Oslo sikrer sekretariatet at alt er på stell før det blir alvor på Folkets hus 17. oktober. Det siste krever stresstesting av alle eventualiteter.

Alle systemer som behandler forslag, sakspapirer, be om ordet og voteringer blir prøvd ut slik at sekretærer og ordstyrere skal ha full oversikt når landsmøtet settes på ekte.

Nyttig og nødvendig

Det er viktig slik at ordstyrerne skal kunne geleide delegatene på en mest mulig forståelig måte gjennom voteringer og debatter når vi samles i Folkets hus.

De frammøtte til øvelandsmøtet slår fast at det var både nyttig og nødvendig.

- Det var en veldig god øvelse, men jeg er også glad for at vi ikke skal avgjøre ledervalget ved hjelp av loddtrekning i oktober, smiler dagens ordstyrer Per Egil Johansen.