Azzam (37) har gjennomlevd fem kriger – gir ikke opp hverken kampen eller håpet

Azzam Alsaqqa fra Norsk Folkehjelp i Gaza på besøk på Stortinget

Azzam Alsaqqa fra Norsk Folkehjelp i Gaza på besøk på Stortinget (Foto: Knut Brobakken / Fagforbundet)

Azzam Alsaqqa jobber i Norsk Folkehjelp, og har bodd i Gaza hele sitt liv – først da han var 25 år fikk han reise utenfor Gaza. Nå er han i Norge for å snakke det palestinske folkets sak, blant annet i Stortinget.

22.09.2022 av Knut Brobakken
Sist oppdatert: 28.09.2022

– Hvordan har livet i Gaza forandra seg fra du var barn og fram til i dag?

Okkupert og isolert

– Det har vært i konstant forandring – jeg husker at jeg var barn i Gaza. Okkupasjonen har alltid vært der, men den økonomiske situasjonen, infrastrukturen, skole og bevegelsesfrihet var mye bedre enn den er i dag. Turister og familie besøkte Gaza, vi hadde en flyplass og havn. Nå er vi totalt isolert, og lever hvert minutt i konstant frykt for gjentakelse av krigshandlingene.

Et sjokkerende angrep

– Alt endra seg dramatisk til det verre med den første krigen i desember 2008. Jeg kan huske og beskrive den minutt for minutt. Angrepa var totalt uventa – det var et enormt sjokk. Det skjedde midt på dagen, når alle barna var på skolen. Det var første gang jeg så betong fly gjennom lufta. Ødeleggelsene og tapene av liv var umulige å begripe. Selve øyeblikket hvor du for første gang sitter trengt opp i et hjørne, ber din siste bønn og er overbevist om at morgendagen ikke kommer, er likevel det verste av alle.

Et «normalt» liv tross alt

– Er det mulig å klare å distansere seg og leve noe som ligner et normalt liv under slike forhold?

– Utrolig nok lar det seg gjøre på et vis. Når det ikke er bombeangrep, henger trusselen over oss, men vi forsøker å leve normalt, går ut med venner, henger på stranda. Uten blokaden, bombeangrepene og okkupasjonen hadde Gaza vært  et fint, turistvennlig og avslappende sted, med en vakker strand, arkeologiske severdigheter og grønne parker.

Om morgenen er det vakkert å se fiskebåtene komme inn igjen fra sjøen til havna for å selge fangsten. Men fiskerne har enorme problemer på grunn av innskrenkning av fiskerigrensa og trakassering fra israelske kanonbåter. De skyter etter dem, ødelegger fiskeredskaper og senker båter.

Massive restriksjoner og overgrep

På overflata prøver man å leve normalt, men på alle nivåer er det en mengde hindringer – konfiskering av land, vilkårlige razziaer og arrestasjoner, ingen bevegelsesfrihet og ingen stemmerett. Hver eneste dag lever over 5 millioner palestinere med slike overgrep. Overgrep så omfattende og systematiske at det internasjonale rettssamfunnet definerer Israels politikk som apartheid, systematisk og institusjonalisert undertrykkelse hvor én folkegruppe dominerer en annen.

Apartheid i søkelyset på Stortinget

SV, LO, Fagforbundet og Norsk Folkehjelp arrangerte 19. september et apartheid-seminar på Stortinget. En rekke internasjonale aktører deltok og satte søkelyset på apartheid og informerte stortingsrepresentanter og andre deltakere.

– Det er gledelig at Norge deltar i forkant og kaller disse overgrepa ved deres rette navn. Det er et viktig første steg for å stille Israel til ansvar og få slutt på overgrepa og okkupasjonen, sier Azzam og trer inn på Stortinget for å delta på seminaret og fortsette kampen.