Fire i farta - i Palestina

Ole Roger Berg, Sara Bell, Pål Christiansen og Marianne Hirzel var nylig i Palestina. (Foto: Birgit Dannenberg, collage)

Fagforbundets ambassadørkorps var nylig i Palestina. Fagforbundet og Norsk Folkehjelp har en samarbeidsavtale for å støtte palestinernes kamp mot okkupasjon og undertrykking. Det er Palestina-ambassadør i hver forbundsregion.

28.09.2022 av Knut Brobakken
Sist oppdatert: 28.09.2022

Ole Roger Berg, organisasjonssekretær i Buss- og sporveisarbeidernes forening  i Trondheim

Jeg fikk inntrykk av at situasjonen for palestinerne i hele området er blitt verre de siste åra. Bøndene er hardt pressa i hele Palestina og settlerne har fått frie hender til å plage dem på alle måter.  Innbyggerne i Øst -Jerusalem er utsatt for vilkårlige utkastelser og det foregår helt klart en etnisk rensing. Menneskerettsorganisasjonene er terrorstemplet og kontorene er stengt. I Gaza er situasjonen helt uholdbar. Men terrorstemplinga har fått flere land rundt i verden til å se den brutale undertrykkinga.

Pål Christiansen, nestleder i Fagforbundet Fredrikstad

Det er fantastisk engasjerende for meg som ambassadør å se og møte våre partnere, samt få et innblikk i det de holder på med. Vi kan være trygge på at prosjektene nytter og at de utgjør en forskjell for det palestinske folket.

Sara Bell, leder i Fagforbundet Bergen

Mitt inntrykk er at to-statsløsninga er død. At den israelske statens strategi om å isolere, fordrive og forhindre palestinernes livsutfoldelse, økonomi og selvråderett foregår overalt. På Gazastripa, i Jerusalem og på Vestbredden. Vi kan ikke lenger bare snakke om ulovlig okkupasjon eller late som om det er grunnlag for to stater. Vi må støtte kravet om at FN setter ned en kommisjon som kan vurdere om Israel er skyldig i forbrytelsen apartheid.

Marianne Hirzel, nestleder i Fagforbundet Rogaland

Det jeg vel har tenkt mest på etter å ha kommet hjem, er hvordan apartheidregimet fungerer i virkeligheten. Å se hvordan Israel systematisk driver med etnisk rensning. Det er så gjennomtenkt og systematisk utført, at du vil ikke tro det. Det var skremmende å se alle nivåa på tiltak Israel har, for å fjerne palestinerne. Det er skremmende hvor lite fokus verdenssamfunnet har på den ulovlige okkupasjonen av Palestina.