Velkommen til Sirkulær praksis 2024

Bli med på konferansen Sirkulær praksis i Asker kulturhus 14. til 15. mai. Her møter du andre som jobber med å redusere avfallsmengdene og som samarbeider om en sirkulær økonomi.

Vann for fred - verdens vanndag 22. mars

Verdens vanndag - vann for fred

22. mars markeres verdens vanndag. Årets internasjonale tema er Water for Peace – vann for fred.

Årets renholder 2023, Eli Larsen, sammen med leder i Yrkesseksjon samferdsel og teknisk nasjonalt, Ingunn Reistad Jacobsen, som delte ut prisen på vegne av Fagforbundet.

Årets renholder jobber i Rogaland fylkeskommune

Mandag 4. desember, på renholdernes dag, ble Eli Larsen i Rogaland fylkeskommune tildelt prisen «Årets renholder» for 2023.

Pensjons­ekspert i Fagforbundet, Steinar Fuglevaag, forklarer de nye pensjonsreglene for de med særaldersgrenser.

Webinarer om særalderspensjon

Har du spørsmål om særalderspensjon etter at det på sensommeren ble enighet i forhandlingene om pensjonsreglene? Da bør du få med deg våre to nye webinarer.

Norsk Forening for Brannskadde (NFFB) arrangerer leirer for barn og ungdom, familier og voksne hvert år. Fagforbundet er samarbeidspartner til disse leirene.

Fotballglede på Burn Camp

Håp, mestring og fremtid er mottoet for Burn Camp, et landsdekkende mestringskurs for personer i alle aldre som har fått en brannskade. Norsk Forening for Brannskadde (NFFB) arrangerer Burn Camp leirer tre ganger hvert år, med støtte fra Fagforbundet. I år ble det ekstra stas med nye fotballer fra Fagforbundets fotballprosjekt.

renovasjon - illustrasjon - avfallshåndteringSamtykke er gitt. Er du i tvil om bildebruken, ta kontakt med info@fagforbundet.no.

Ny rapport om renovasjon i kommunal regi

Samfunnsøkonomisk analyse AS har på oppdrag for Fagforbundet kartlagt og analysert utviklingen i renovasjonstjenester i utvalgte kommuner og undersøkt forskjellene mellom egenregi og anbudsløsning.

Ingunn Reistad Jacobsen, leder i Yrkesseksjon samferdsel og teknisk nasjonalt (t.v.) sammen med Hildegunn Blikeng Sørstrand, vinneren av prisen "Årets byggdrifter" for 2023 (t.h.).

Årets byggdrifter jobber i Kristiansund kommune

Mandag 4. september, på byggdrifternes dag, ble Hildegunn Blikeng Sørstrand i Kristiansund kommune tildelt prisen «Årets byggdrifter» i Fagforbundet.

Byggdrifter i teknisk rom.

Byggdrifterkonferansen 2023 er fulltegnet

Fagforbundet arrangerer konferanse for byggdriftere 8. – 9. november 2023 på Quality Airport Hotel Gardermoen.

Søk fagskoleutdanning i vann- og avløpsteknologi

Fagskolen Innlandet, Gjøvik, startet høsten 2022 det første studiet i Norge for driftsoperatører innen vann og avløp. Studiet tilbys som et nett- og samlingsbasert studium over fire år og kan tas ved siden av full jobb. Søknadsfrist er 20. april.

Renovasjonsbil løfter container

Gratis kompetanseheving for renovasjon og gjenvinning

Nå er det mulig å få gratis kompetanseheving for ansatte på alle nivåer i avfallsbransjen. Gjennom bransjeprogrammet for avfall og gjenvinning er det utviklet nye utdanningstilbud som kan tas i kombinasjon med jobb.

Landskonferansen 2022: Delegatene fra samferdsel og teknisk vil sikre særaldersgrensene.

Fagforbundet fortsetter kampen for god særalderspensjon

Delegatene fra samferdsel og teknisk vedtok å styrke Fagforbundets politikk for særaldersgrenser da de var samlet på Landskonferansen 2022.

Leder for yrkesseksjon samferdsel og teknikk, Ingunn Reistad Jacobsen er fornøyd med Landskonferansens vedtak.

Synlig, stolt og engasjert

Landskonferansene 2022 er over og i tre dager har delegatene belyst og debattert utfordringer for seksjonens yrkesgrupper. Engasjerte delegater, gode innlegg, tema som strekker seg fra egenregi til klima er tatt opp. Utfordringer i ulike bransjer er belys. Helse miljø og sikkerhet er drøftet. Rekruttering, verving og organisering er et viktig tema for mange.

Landskonferansen 2022: Delegatene fra yrkesseksjon samferdsel og teknisk støtter barnehagestreiken.

Full støtte til barnehagestreiken

Landskonferansene 2022: Brannfolk, renholdere, gartnere, bussjåfører, byggdriftere, elektrikere, rørleggere, fagarbeidere i vann og avløp og mange andre yrkesgrupper fra yrkesseksjon samferdsel og teknisk, gir barnehagestreiken full støtte!

Yrkesseksjonslederne Ingunn Jacobsen, May-Britt Sundal, Iren Mari Luther og Trond Finstad åpner Landskonferansene 2022 sammen med forbundsleder Mette Nord.

Landskonferansene 2022 er i gang

Seksjonslederne er enige om at vi trenger samhandling internt for å kunne jobbe best for medlemmene. I løpet av de neste tre dagene skal delegatene vedta yrkesseksjonenes politikk og prioriteringer for de neste tre åra.

Ny runde med gratis teorikurs i gjenvinningsfaget

Er du teknisk interessert og miljøbevisst? Har du lang erfaring fra renovasjon, deponier eller gjenvinningsbedrifter? Da kan fagbrev som gjenvinningsoperatør være noe for deg!

Svart økonomikonferansen 2022: De neste tusen dagene - storrengjøringa i arbeidslivet

Her kan du se svart økonomikonferansen 2022 digtialt!

18. mars 2022 inviterer Fagforbundet og NTL til den årlige Svart økonomikonferansen. Se den her digitalt.

Foto: Fagforbundet, High and Low Studios.

Norsk Standard for kontraktsbestemmelser for innsamling av avfall på høring

Kontraktsstandarden NS 9430 har blitt revidert og er nå ute på høring fram til 31. desember. Alle kan avgi høringssvar.

Argumentasjon for egenregi

Yrkesseksjon samferdsel og teknisk har laget en samling av faglig argumentasjon for å drive tjenester med egne ansatte.

Bli faggruppemedlem!

Fagforbundet skal oppnevne nye medlemmer i mange av faggruppene våre i høst. Hvis du er interessert i muligheten til å samarbeide med Fagforbundet om saker du mener vi bør jobbe med for nettopp din yrkesgruppe, bør du lese videre.

Foto: Fagforbundet, High and Low Studios.

Relevant videreutdanning for renholdere og vaskeriansatte

Er du renholder eller vaskeriansatt med fagbrev og ønsker å ta videreutdanning? Da kan du ta en titt på oversikten under, hvor vi har forsøkt å samle så mange som mulig av alternativene som finnes.