Årets byggdrifter jobber i Kristiansund kommune

Ingunn Reistad Jacobsen, leder i Yrkesseksjon samferdsel og teknisk nasjonalt (t.v.) sammen med Hildegunn Blikeng Sørstrand, vinneren av prisen "Årets byggdrifter" for 2023 (t.h.). (Foto: Fagforbundet)

Mandag 4. september, på byggdrifternes dag, ble Hildegunn Blikeng Sørstrand i Kristiansund kommune tildelt prisen «Årets byggdrifter» i Fagforbundet.

04.09.2023 av Olav Strømmen
Sist oppdatert: 05.09.2023

Til tross for at Hildegunn visste at hun hadde blitt nominert, kom prisen som en overraskelse. At de andre i seksjonsstyret i samferdsel og teknisk Kristiansund hadde insistert på at hun måtte avbryte ferien for å bistå dem med å markere byggdrifterenes dag, hadde hun ikke reagert på. Men plutselig var det flere enn bare kollegaene til stede på lunsjrommet til Kristiansund eiendomsdrift.

Da leder for Yrkesseksjon samferdsel og teknisk nasjonalt, Ingunn Reistad Jacobsen, introduserte seg og avslørte at hun var kommet for å dele ut prisen «Årets byggdrifter», og at vinneren satt i rommet, da begynte det kanskje å demre at noe var i emning.

Første kvinne

Og i det Reistad Jacobsen leste opp hva nominasjonene sa om vinnerkandidaten og kom til å si at «hun er en kul og smart kollega», gikk det en hjertelig latter gjennom rommet. Da kunne det simpelthen ikke være noen andre enn Hildegunn.

- Blant veldig mange gode kandidater, er årets vinner Hildegunn, en svært verdig vinner og første kvinne noensinne, kunne Reistad Jacobsen til slutt proklamere til trampeklapp og jubel fra kollegaene i eiendomsdrift.

For vinneren selv føltes det nesten litt surrealistisk å plutselig ha hendene fulle av diplom, gavesjekk og blomsterbuketter.

– Jeg blir helt målløs, jeg! utbrøt en tydelig glad og rørt vinner i det hun nettopp hadde mottatt prisen.

Stort engasjement

Av kollegene beskrives Hildegunn som en som har vokst «som en blomst» etter at hun kom til eiendomsdriftavdelingen, der hun har tatt fagbrev som byggdrifter og gradvis tatt mer og mer ansvar. Hun omtales som sterk faglig og alltid interessert i å lære om nye tekniske løsninger, og dessuten sosial og lett å kommunisere med.

Engasjementet hennes for byggdrifterfaget og arbeidsplassen skinner også tydelig igjennom ved at hun bidrar i yrkesseksjonsstyret, som verneombud, at hun veileder sin andre lærling og at hun jobber for å løfte faget gjennom Fagforbundets nasjonale faggruppe for byggdrift og eiendomsforvaltning. Ja, til og med Utdanningsdirektoratet har fått nytte av engasjementet til Hildegunn, der bidrar hun i eksamensgruppa som utvikler sentralt gitt teorieksamen i byggdrifterfaget.

Et godt arbeidsmiljø

Å skryte av seg selv, er ikke Hildegunns stil, men kollegene skryter hun mer enn gjerne av.

– Jeg har veldig gode kolleger, og arbeidsmiljøet er fantastisk godt her hos oss, fastslår Hildegunn.

Det er det ikke bare hun som mener. Eiendomsdriftsavdelingen i Kristiansund kommune fikk tross alt arbeidsmiljørpisen til Møre og Romsdal fylke i 2022. Og som kommunalsjef for tekniske tjenester og kultur, John Einar Skontoft, sa da han lærte at prisen for Årets byggdrifter gjaldt for hele Norge:

– Dette henger høyt. Jeg er overrasket, men samtidig ikke overrasket, for dette er en av de beste avdelingene vi har, og Hildegunn er virkelig en verdig vinner!