Fagforbundets nestleder; Helene Skeibrok

Hele laget må inkluderes i nytt kompetanse- og karriereutvikling

Kunnskapsdepartementet (KD) inviterte partene til møte om nytt system for kompetanse- og karriereutvikling i barnehage, SFO og skole.

Hvilke endringer bør gjøres i utdanningsløpet for å redusere sosiale forskjeller

Hvordan redusere sosiale forskjeller gjennom utdanningssystemet

Regjeringen oppnevnte i 2023 en ekspertgruppe som skulle se på betydningen av barnehager, SFO og skoler for sosial utjevning og sosial mobilitet.

Fra skolemesterskapet i barne- og ungdomsarbeiderfaget

Helse- og oppvekstfag er det yrkesfaglige utdanningsprogrammet med flest søkere

Etter flere år med nedgang, er det i år en svak økning i søkertallene for helse- og oppvekstfag. Men for tredje året på rad er det en nedgang i andelen som søker til læreplass.

Plakat

Konferanse for Menn i barnehagen

Årets menn i barnehagekonferanse arrangeres 23-24 mai på Scandic Hell, på Værnes.

Barnehagedagen 2024 handler om nærmiljø og kulturarv.

Barnehagedagen 2024: gratis kveldsseminar 11. mars

Velkommen til seminar i anledning Barnehagedagen, med tema nærmiljø og kulturarv. Hvordan finne x-faktoren i nærmiljøet, barns navigering mellom det lokale og det globale, er blant foredragene du får servert 11. mars klokka 18.00-20.00, digitalt eller fysisk.

Faksimile TV2 - Fagforbundet, Utdanningsforbundet og Delta står sammen om ny barnehagelov.

Mer demokrati og kvalitet i barnehagene

Fagforbundet, Utdanningsforbundet og Delta står sammen om ny barnehagelov, og i en kronikk skriver de at endringene kan sikre alle barn et godt og likeverdig barnehagetilbud. Les hele på Tv2.no

Barn sanser med hele seg!

Stedets betydning fellesskap og tilhørighet

Barnehagen og dens pedagogiske praksis har alltid vært forankret i sitt nærmiljø og lokalsamfunn. Det kan synes selvsagt, men når noe er selvsagt har det ofte en tendens til å bli nedvurdert, skriver seniorrådgiver i Utdanningsforbundet, Jon Kaurel.

barnehagedagen

Slik finner du x-faktoren i barnehagen

I Tronvik gårdsbarnehage må dyra ha stell, mat og vann hver dag. – Alle barnehager har en x-faktor. Det gjelder å sette seg ned og spørre seg selv; hva er det vi har, og hvem kan vi samarbeide med i vårt nærområde, sier Øystein Brogård fra Tronvik gårdsbarnehage.

ungdom - barn - skole - klasserom - lærer - undervisning - oppvekst

Deltidsutdanningen for deg som jobber i barnehage

Fremtidens arbeidsliv vil kreve et mangfold av kompetanse, og det er viktig at vi anerkjenner ulike typer kompetanse uten å skape statushierarkier. Kommunene må innen 2025, når Statped endrer sin rolle, ha tilstrekkelig kompetanse til å oppdage og vurdere barn og unges behov for tilrettelegging og opplæring.

barn - barnehage - oppvekst

Webinar om ny barnehagelov

Regjeringa har foreslått flere endringer til styring og finansiering av barnehagene, og i disse dager er loven på høring. Fagforbundet har mange medlemmer som jobber i barnehager, så dette er en lov som engasjerer oss.

Plakat

Velkommen til Menn i barnehagen 2024

Kristian Meyer, Marius Aaning Strandos og Frode Lagset ønsker velkommen til årets konferanse. De har startet arbeidet med å planlegge årets konferanse, Fagforbundet mener det er viktig at personalgruppa i barnehagen gjenspeile mangfoldet i befolkningen. Dette målet kan vi nå, ved å beholde, synliggjøre og rekruttere menn til barnehagene.

Garderobe i barnehage.

Spørsmål og svar om endringer i barnehageloven

Det er for tiden mye debatt om forslaget til ny barnehagelov. Vi i Fagforbundet mener forslaget styrker barnehagetilbudet for barna og medlemmenes lønns- og arbeidsvilkår. Sjekk ut våre spørsmål og svar for å holde deg oppdatert!

Sørsamisk

Samisk språk- og kultursamling i Snåsa

Aarjel Saemiej Skuvle er en sørsamisk skole i Snåsa. Skolen tilbyr fjernundervisning i sørsamisk og språk- og kultursamlinger for elever som har sin ordinære skolegang ved norskspråklige skoler.

Frode Lagset skal lede arbeidet

Egen arbeidsgruppe som skal jobbe med kjønns- og seksualitetsmangfold

I hovedlinjene til yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst sier at vårt yrkesfaglige arbeide skal bidra til mangfold, inkludering og likestilling. Et av tiltakene er at yrkesseksjonen skal arbeide for å få mer kunnskap om inkludering og mangfold.

Fagforbundet mener det er nødvendig med mer kontroll over barnehagesektoren.

Læringsverkstedet kan få kjempekrav

– Jeg blir opprørt av at enkeltpersoner bygger seg opp store formuer på skattefinansierte og foreldrebetalte barnehager og deretter tar med seg pengene til Sveits. Det som opprører meg mest, er at dagens barnehagebarn får et dårligere tilbud, sier Mette Nord, leder i Fagforbundet.

Det er enighet om å forlenge særavtalen SFS 2201(KS)

Forlengelse av avtale for barnehager, skoler og SFO (KS)

Fagforbundet og de andre partene i KS ble enige om å forlenge særavtalen for barnehager, skolefritidsordninger, skole og familiebarnehager (SFS 2201) for perioden 1.1.2024-31.12.2025.

Marianne Bratsveen, yrkesseksjonsleder fra Fagforbudet Innlandet

Medlemsmøte om Fagforbundets barnehagepolitikk

Fagforbundet Innlandet ble invitert til Øyer for å møte barnehageansatte fra Fagforbundet og utdanningsforbundet for å diskutere barnehagepolitikk. På møtet deltok yrkesseksjonsleder Marianne Bratsveen, i tillegg deltok rådgiver Ingri Bjørnevik fra Fagforbundet nasjonalt.

Arbeidsplassbesøk

Arbeidsplassbesøk i Tromsø

Giovanni Bartiolini fra Fagforbundet Tromsø invitert oss til besøk i Marsvegen barnehage. Dette er en idrettsbarnehage, de vektlegger bevegelsesglede i deres pedagogiske arbeidet. I barnehagen ble vi tatt imot av styrer Barbro Johansen og tillitsvalgt Trine A Gamst.

Mangfold og inkludering

Mangfold og inkludering i oppvekstsektoren

Årets høstkonferanse for yrkesseksjonstillitsvalgte på fylkesnivå ble gjennomført 8 -9. november. Ett av temaene var mangfold og inkludering i oppvekstsektoren.

May-Britt Sundal "Vi er opptatt av å gi like muligheter for kompetanse og karriereutvikling"

Kompetanse og karriereutvikling for hele laget

Kunnskapsdepartementet inviterte Fagforbundet til å holde en innledning om kompetanse og karriereutvikling i barnehage, SFO og skole for Nasjonalt forum for lærerutdanning og profesjonsutvikling.