Konferanse for Menn i barnehagen

Plakat

Konferanse 23-24 mai 2024 (Foto: Ingri Bjørnevik)

Årets menn i barnehagekonferanse arrangeres 23-24 mai på Scandic Hell, på Værnes.

21.03.2024 av Ingri.bjornevik@fagforbundet.no
Sist oppdatert: 16.04.2024

Årets konferanse vil ha fokus på hvordan det er å være mann i barnehagen. Arbeidsgruppa ønsker at årets konferanse skal gi tid og rom for at deltakerne skal kunne reflektere over normer og forventninger man har til egen mannsrollen i barnehagen.

Fagforbundet ønsker flere menn i barnehagen, da må vi sikre at barnehagen skal oppleves som en trygg arbeidsplass. Dessverre får vi tilbakemeldinger om at det kan være vanskelig å være mann i barnehagen.

Derfor vil årets konferansen sette søkelyset på denne tematikken. Være et møtested hvor man kan snakke om både de gode og de mindre gode sidene ved å ha barnehagen som sin arbeidsplass.

Årets konferanse vil ha fokus på:

Det å være mann i barnehagen, ved Frode Lagset, styremedlem av Fagforbundets yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst

• Trygg mann i barnehagen?
    • Mitt bidrag til barnehagens fellesskap

Presentasjon av rapporten fra Mannsutvalget

Mandatet til Mannsutvalget var  å sikre en god likestillingspolitikk er det behov for en helhetlig oversikt over hvilke likestillingsutfordringer gutter og menn møter gjennom livsløpet. Viktige temaer kan være familie, fritid, helse, vold og seksuell trakassering, utdanning og arbeidsliv, pensjonistliv, integrering og skeives levekår.

Les mer om Mannsutvalget her

Opplevelsene åpner veien for undring, ved forfatteren av boken Den indre sommerfuglen Jorge Roberto Navarro Fica

Forfatteren mener barn utvikler seg gjennom meningsfulle opplevelser i barnehagen. Opplevelsene åpner veier for undring omkring skyggedannelser, fartsfylt sprintlek og antropologiske insektdetektiver. Fantasifulle matematiske skapninger får tre frem i barnehagens pedagogiske hverdagsliv.

Et sted å høre til

Fagforbundet ønsker at denne konferansen kan gi medlemmene dette trygge tilbudet. Et sted hvor man hører til og kan fortelle både om de positive og negative sidene, ved det å være mann i barnehagen.

Heldigvis er det mange som opplever å få positive tilbakemeldinger både fra barn, foreldre, også fra sine kvinnelige kollegaer. Barnehagen oppleves av de fleste som en god arbeidsplass.

Påmeldingslenke: Menn i barnehagen 2024 (provisoevent.no)

Konferansen har en egenandel på 2500,- som dekker konferansen, reiseutgifte, kost og hotellopphold.