Barnehagedagen 2024: gratis kveldsseminar 11. mars

Barnehagedagen 2024 handler om nærmiljø og kulturarv.

Barnehagedagen 2024 handler om nærmiljø og kulturarv. (Foto: Fagforbundet)

Velkommen til seminar i anledning Barnehagedagen, med tema nærmiljø og kulturarv. Hvordan finne x-faktoren i nærmiljøet, barns navigering mellom det lokale og det globale, er blant foredragene du får servert 11. mars klokka 18.00-20.00, digitalt eller fysisk.

10.03.2024 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 11.03.2024

Gå til livesending

Som oppvarming til Barnehagedagen inviterer Fagforbundet, Foreldreutvalget for barnehager og Utdanningsforbundet barnehageansatte, foreldre og andre interesserte til kveldsseminar mandag 11. mars. Du kan følge seminaret digitalt eller komme til Lærernes hus.

På kveldsseminaret vil vi få en hilsen fra komiteleder Hege Bae Nyholt, og innledninger fra leder av FUB, Tor Eirik Rasmussen, leder av yrkesseksjonen kirke, kultur og oppvekst i Fagforbundet, May-Britt Sundal og leder i Utdanningsforbundet, Geir Røsvoll.

Forfatterne av fagartiklene til barnehagedagen, Jon Kaurel og Katrine Giæver, vil holde hver sin innledning og svare på spørsmål fra salen. Vi vil også få presentasjoner fra to barnehager der nærmiljøet spiller en stor rolle i utformingen av det pedagogiske innholdet.

Kveldsseminaret vil ta for seg ulike perspektiver på hva Stedet mitt kan bety for barna i barnehage, og hvordan barnehager kan jobbe med lokal kulturarv og nærmiljø. Vi vil få høre om den lokale forankringens betydning for barnefelleskapet. Om hvordan barndommen finner sted i lokalsamfunnet. Om hvordan barn kan kjenne tilhørighet til nærmiljøet. Om globalt mangfold i den lokale barnehagen. Og om hvordan alle barn kan bidra til å gjøre barnehagen til sitt sted.

Møteledere:
Ingri Bjørnevik, Fagforbundet
Hanne Fehn Dahle, Utdanningsforbundet

18.00–18.05
Hilsen fra Hege Bae Nyholdt, leder av Stortingets Utdannings- og forskningskomite.

18.05–18.20
May Britt Sundal fra Fagforbundet, yrkesseksjonsleder for kirke, kultur og oppvekst
Geir Røsvoll, leder av Utdanningsforbundet
Tor Eirik Rasmussen, leder av Foreldreutvalget for barnehager (FUB)

18.20–18.35
Stedets betydning for fellesskap og tilhørighet
v/Jon Kaurel, Utdanningsforbundet

18.35–18.50
Når stedet er verden. Barnehagebarns navigering mellom det lokale og det globale
v/Katrine Giæver, OsloMet

18.50–19.00
Spørsmål fra salen

19.00–19.10

19.10–19.25
Bruken av fjellet og byen
v/ Marius Aaning Strandos, Fløyfjellet naturbarnehage

19.25–19.40
Hvordan bruke og finne x-faktoren i nærmiljøet?
v/ Øystein Brogård, Tronvik Gårdsbarnehage

19.40-19.50
Spørsmål fra salen

Meld deg på digitalt her