Nyheter

Ingunn Reistad Jacobsen og Harald Sehm fra Fagforbundet krevde rask handling fra samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i midten av bildet.

Samlet krav om økt bussikkerhet

Den tragiske bussulykken i Fredrikstad i romjula har nok en gang satt sikkerhet på buss på agendaen. Derfor møtte en samlet bussbransje samferdselsminister Jon– Ivar Nygård i dag, torsdag 2. februar.

Meld deg på Svart økonomikonferansen

Ny seier i Stendi-saka

Fagforbundet har nok en gang vunnet over omsorgsgiganten i et massesøksmål. Krav om feriepenger var hoved­spørsmålet.

Den nye ledelsen i Fagforbundet Ung er glad for at medlemskapet i Fagforbundet blir billigere.

Billigere medlemskap gir drahjelp i verving

Notis: Gjennomslag for pensjonskrav i FUS-barnehagene

Fra øverst til venstre: Mette Johanne Aspmyhr, Vanessa Riviere, Grete Mosand og Stig Edvardsen.

Fire i farta

Etter landsmøtet og landskonferanser i 2022 har Oss tillitsvalgte snakket med tillitsvalgte om de viktigste yrkesfaglige utfordringene framover.

Siden sist

Notis: Viktige datoer i årets lønnsoppgjør

Notis: Ny medlemsfordel: Feriereiser

Notis: Ny tariffavtale for ansatte i Tian Helse

Gerd Eva Volden.

Gerd Eva Volden: Skravlete pensjonistleder

Fagforbundet har vært en viktig del av livet til Gerd Eva Volden, og hun er ikke klar for å legge inn årene ennå. – Fagforbundet er hjertet mitt, sier den ferske pensjonistlederen.

Tillit til lokaldemokratiet

I 2023 er det valg til kommunestyrer og fylkesting. Det er en gyllen mulighet til å bygge tillit i lokalsamfunn over hele landet.

Klar for kamp: Ivar Romundstad mener det aller viktigste i kommunevalget er å informere om stemmeretten og oppmuntre folk til å bruke den.

– Det handler rett og slett om å få folk til å stemme

Arbeidet med valgkampen er i gang. En av årets store utfordringer er å få dem som sitter på gjerdet til urnene.

Plasstillitsvalgt Merete Gaupset og hovedstillitvslagt Trine Åkvik (med tommel opp) tester en av de nye tjenestebilene.

Kjempet tre år for tjenestebiler

Fram til nå har ansatte i hjemmetjenesten i Kristiansund måttet bruke private biler på jobb. Etter press og nitidig arbeid fra fagforeninga stiller endelig kommunen med tjenestebiler.

Inkluderende: Oppgavedeling betyr også at flere ansatte vil føle seg viktig på jobb, sier helsefagarbeider Marianne Østereng.

Oppgavedeling hjelper mot bemanningskrisa

– Det har blitt flere faglærte, og de ansatte synes det er gøy på jobb. Oppgave­deling har vært en suksess, og vil være en av løsningene på bemanningskrisa, sier helsefagarbeider Marianne Østereng.

Barnebyen har fått en ny, ambisiøs leder fra egne rekker: Andresa Loureiro.

Ny leder av Fagforbundets barneby

Andresa Loureiro har ambisiøse planer for barnebyen i Angola. – Min motivasjon for å jobbe for SOS-barnebyer, er å gjøre en forskjell i lokalsamfunnet, sier den nye lederen.

Sikkerhet for bussjåfører må bli bedre nå! Vi vil ikke vente, sier Ove Solberg under minnemarkeringen etter bussulykken i Østfold.

Krever umiddelbar styrking av sikkerheten i buss

– Bussene som går på norske veier har elendig sikkerhet for sjåførene. Slik trenger det ikke å være, det er verken vanskelig eller dyrt å innføre strengere krav. Det haster, det må skje nå.

Nytt om navn

Illustrasjon.

Slik blir du god på å verve lærlinger

Som fremtidige fagarbeidere, er lærlingene en naturlig del av medlemmene i Fagforbundet.

Åpne hull: Håvard Sivertsen mener vektgrensen for regulering av varebiler gjør det for lett å omgå reglene.

Utålmodig på vegne av varebilsjåfører

Arbeidslivskriminaliteten vil blomstre om vi ikke raskt får en fornuftig lovgivning for varebilsjåfører, advarer Håvard Sivertsen, forbundssekretær i Fagforbundet Post og Finans.