Gerd Eva Volden: Skravlete pensjonistleder

Gerd Eva Volden.

Gerd Eva Volden. (Foto: Werner Juvik)

Fagforbundet har vært en viktig del av livet til Gerd Eva Volden, og hun er ikke klar for å legge inn årene ennå. – Fagforbundet er hjertet mitt, sier den ferske pensjonistlederen.

23.01.2023 av Renate Tårnes
Sist oppdatert: 03.02.2023

Som leder av pensjonistorganiseringa sitter Gerd Eva i Fagforbundets forbundsstyre, men det er ikke første gang hun sitter der. Hun var med i oppstarten av forbundet, og satt 10 år som leder av Yrkesseksjon kontor og administrasjon, helt fram til 2013.

– Jeg starta å jobbe i kommunekassa i Hurum kommune i 1973 og ble valgt som plasstillitsvalgt for Kommuneforbundet samme året, forteller hun.

Pensjonister kan gi et annet perspektiv

Fagforbundet har et fantastisk apparat som pensjonister og uføre bør benytte seg mer av, mener pensjonistlederen. Utvalget har et mål om å informere mer om sitt arbeid, aktuelle politiske saker og tips til aktiviteter organisasjonen kan gjøre med og for medlemmene, blant annet gjennom et nyhetsbrev.

– Forbundets pensjonistarbeid er viktig, fordi disse medlemmene vil gi forbundet verdifull innsikt i hvordan samfunnet oppleves av en så stor del av befolkninga som vi pensjonister og uføre faktisk utgjør. Vi kan si noe om hvorfor heltid i helsesektoren er viktig fra et brukerperspektiv og om kultur- og kollektivtilbudet er gjort tilgjengelig for oss eldre, sier hun.

– Pensjonistene er også en del av hele laget, presiserer hun.

Hun oppfordrer til samarbeid på tvers i organisasjonen. Selv er hun spesielt stolt av samarbeidet de har hatt med ungdommen om tannhelse og med Pensjonistforbundet for å ivareta trygdeoppgjørene for pensjonister og uføre.

Glad i skravle med folk

Selv om det er 50 år siden Gerd Eva først ble tillitsvalgt, så skal det ikke stå på mo­tivasjonen.

– Det som er gøy med å være tillitsvalgt er alle de menneskene vi møter, og at man aldri blir utlært. Hver dag lærer jeg noe nytt når jeg snakker med våre medlemmer. Vi har mye til felles, men har også opplevd så mye ulikt gjennom livet, sier hun.

Pensjonist- og uføreutvalget ønsker at flere tar kontakt, utfordrer og engasjerer seg.

– Jeg er glad i å skravle med folk, så det er bare å ringe, sier hun.