Oppgavedeling hjelper mot bemanningskrisa

Inkluderende: Oppgavedeling betyr også at flere ansatte vil føle seg viktig på jobb, sier helsefagarbeider Marianne Østereng. (Foto: Steinar Ottesen / Fagforbundet)

– Det har blitt flere faglærte, og de ansatte synes det er gøy på jobb. Oppgave­deling har vært en suksess, og vil være en av løsningene på bemanningskrisa, sier helsefagarbeider Marianne Østereng.

20.01.2023 av Steinar Ottesen
Sist oppdatert: 31.01.2023

I Rakkestad kommune har det blitt jobbet med oppgavedeling i en årrekke. Oppgavedeling er at vi må fordele oppgavene mellom yrkesgruppene bedre, for eksempel sykepleiere og helsefagarbeidere. Dette er noe Marianne Østereng er brennende opptatt av, og hun har selv stått i spissen for å skape bedre oppgavedeling i pleie- og omsorgstjenestene.

– Oppgavedeling kan være en del av løsninga for å skape fremtidas eldreomsorg. Det henger sammen med hele, faste stillinger. Du må ha stor nok stillingsprosent for å kunne utføre oppgavene. Gå ned på antall stillinger, men øk stillingsstørrelsen, sier Østereng, som er helsefagarbeider og tillitsvalgt i Rakkestad kommune.

Hun forteller om flere fordeler, blant annet at medlemmene føler seg viktige på jobb.

– Mange kjenner på at man gjør en forskjell fordi man har kompetanse. Vi må ikke vente på en sykepleier som har mange oppgaver, men en helsefagarbeider kan gjøre noen av oppgavene, sier Østereng.

Uten gode arbeidsoppgaver og utfordringer hadde nok Rakkestad kommune mistet mange ansatte til sykehuset i Østfold, mener hun.

– Mange ansatte blir værende hos oss og føler på mestring og påfyll av kompetanse hele tiden, sier Østereng.

Alle må med

Det er rundt 30 oppgavedelingsprosjekter som foregår samtidig i Kommune-Norge. For å lykkes er det viktig med tydelig forankring og god kommunikasjon.

– Utfordringen har vært å forankre oppgavedeling i en hel ansattgruppe, men vi har hatt en god leder som har vært med på laget. Derfor har det vært god kommunikasjon, og det har vært viktig, sier Marianne Østereng.

– Vi har klart å skape en kultur og har oppdatert kompetanse hele veien. Og vi har fått gode tilbakemeldinger fra sykepleierne. Det er hele laget som gjør at det har fungert, sier Østereng.

Slik kan du få til oppgavedeling

• Start i det små med ett pilotprosjekt på én avdeling. Få det til å fungere der, for deretter å utvide prosjektet til andre avdelinger.
  • Forankre det hos lederne og få dem interessert i oppgavedeling. Du må ha med ledelsen på laget.
  • Det er viktig å kartlegge arbeidsopp­gavene på en skikkelig måte. Finn tidstyvene!
  • Sykepleierne skal ikke miste opp­gaver, men få rom til å jobbe med oppgavene på en bedre måte.
  • Jobb med holdningsendring hos de ansatte. Det må bygges en kultur for å skape god oppgavefordeling.
  • Gi mange faglige kurs og ha fokus på kompetanseheving. Det er kritisk at det er god kompetanse hos de ansatte.
  • Finn ut hva som passer best hos dere. Det er ingen fasit som fungerer for alle.