Utålmodig på vegne av varebilsjåfører

Åpne hull: Håvard Sivertsen mener vektgrensen for regulering av varebiler gjør det for lett å omgå reglene. (Foto: Birgit Dannenberg, Fagforbundet)

Arbeidslivskriminaliteten vil blomstre om vi ikke raskt får en fornuftig lovgivning for varebilsjåfører, advarer Håvard Sivertsen, forbundssekretær i Fagforbundet Post og Finans.

12.01.2023 av Nina Monsen
Sist oppdatert: 12.01.2023

Da regjeringas handlingsplan for transport ble lansert i fjor, var den et stort skritt i riktig retning for at de som kjører tunge biler skal ha trygge arbeidsplasser og anstendige lønns- og arbeidsvilkår. Varebilsjåførene faller fortsatt utenfor, mener Sivertsen.

– Varebilbransjen et sort hull uten tilstrekkelig regulering. Det eneste du trenger for å drive varetransport er et vanlig førerkort for bil eller moped, sier Sivertsen.

Fagforbundet fikk over 8000 nye yrkesaktive medlemmer da tidligere Postkom ble en del av forbundet. De fleste er tilknyttet transportnæringen og over 3000 kjører varebil, sykkel eller moped.

I handlingsplanen for transportsektoren lover regjeringen å utrede løyvekrav og kjøre- og hviletid for nasjonal godstransport over 2500 kg. I praksis betyr det å videreføre EUs mobilitetspakke nasjonalt. I tillegg vil de vurdere en ordning med HMS-kort for varebiltransport.

Vekk med vektgrense

Vektgrensen på 2500 kg for regulering av varebilene bør legges til side, da den kun vil føre til at de som unndrar seg reglene bruker lettere kjøretøy, mener Sivertsen.

– Når ett hull tettes vil de som ikke liker lover og regler lete etter et annet.

Løyveordningen må heller stille krav om selskapsregistrering, økonomisk soliditet, vandel og kompetanse. Innføring av fartsskriver og med det kjøre- og hviletidsregler bør heller ikke begrenses til 2500 kg, men til hva kjøretøyet brukes til.

– Lovreguleringene i varebilbransjen må gjelde alle som driver med transport for vederlag, uavhengig av om det gjøres med bil, sykkel eller for den saks skyld, trillebår, sier Sivertsen.

Han legger til at regjeringen bør vurdere en begrensning av antall underleverandører i bransjen, i tråd med logikken i Norgesmodellen for bygg.

Se til Sverige

Sverige har valgt å regulere sektoren ut fra hva varebilene brukes til.

– Svenskene stiller krav om foretaksregistrering, økonomi, vandel, og kompetanse. Alt dette skjer uten en nedre vektgrense, og gjelder alle varebiler i transport mot vederlag, forklarer Sivertsen.

Regjeringa rydder

Den delen av handlingsplanen som omhandler tunge biler ønsker han velkommen.

– Transport med tunge biler har hatt store utfordringer i mange år og ble så godt som ignorert av den forrige regjeringen. Nå må kontrollapparatene styrkes slik at de foreslåtte reglene i handlingsplanen håndheves, sier Sivertsen.

For at handlingsplanen skal dekke så mange som mulig er regjeringens arbeid med å rydde grensen mellom arbeidstakere og «selvstendige» oppdragstakere sentral.

– Alt for mange, særlig i varebilbransjen, tvinges til å bli ufrivillige selvstendige. Arbeidstakere må få den beskyttelsen de har krav på, avslutter Håvard Sivertsen.