Fire i farta

Fra øverst til venstre: Mette Johanne Aspmyhr, Vanessa Riviere, Grete Mosand og Stig Edvardsen. (Foto: Fagforbundet)

Etter landsmøtet og landskonferanser i 2022 har Oss tillitsvalgte snakket med tillitsvalgte om de viktigste yrkesfaglige utfordringene framover.

24.01.2023 av Randi Tevik
Sist oppdatert: 01.02.2023

Vanessa Riviere.
Vanessa Riviere. (Foto: Birgit Dannenberg / Fagforbundet)

Vanessa Riviere, leder for Yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst, Fagforbundet Barn og oppvekst, Oslo

Det er mange utfordringer knytta til bemanning. Etter pandemien har barnehagelærere slutta, og andre yrkesgrupper har dermed dispensasjon for å fylle stilling som pedagogisk leder.

I aktivitetsskolen (AKS) i Oslo må dagens bemanning harmoniseres med ny nasjonal rammeplan for SFO. Mange av våre medlemmer som tar relevant etter- og videreutdanning får ikke automatisk lønnskompensasjon for dette i Oslo kommune. Det er veldig utfordrende og må gjøres noe med.

Stig Edvardsen
Stig Edvardsen (Foto: privat)

Stig Edvardsen, leder for Yrkesseksjon samferdsel og teknisk, Fagforbundet Nordland

Arbeidet med å få renovasjonstjenester i egenregi, og like arbeids- og lønnsvilkår i hele bransjen, er en stor yrkesfaglig utfordring framover. Måten vi organiserer tjenestene på, har stor betydning. I egenregi har kommunene bedre kontroll på hvordan avfallet håndteres. Det kommer både kommunene og innbyggerne til gode.

Grete Mosand.
Grete Mosand. (Foto: privat)

Grete Mosand, leder for Yrkesseksjon helse og sosial, Fagforbundet Trøndelag

Rekruttering av både fagarbeidere og høyskoleutdannede helsearbeidere, ikke minst til den kommunale helsetjenesten, er en stor yrkesfaglig utfordring framover. Lærlingplasser der det er mulighet for fast jobb etter læretid må prioriteres, og da snakker vi selvsagt om heltid. I tillegg må det bli økt bemanning og arbeidshverdagen må legges opp slik at folk ikke blir syke av å gå på jobb.

Mette Johanne Aspmyhr.
Mette Johanne Aspmyhr. (Foto: privat)

Mette Johanne Asmyhr, leder for Yrkesseksjon kontor og admini­strasjon, Fagforbundet Viken

Vi har organisatoriske og faglige utfordringer. Vi må øke kvaliteten på tjenester innen kontor og administrasjon, og våre tjenester må driftes og utvikles med egne ansatte. Ny teknologi som kunstig intelligens må innføres i samarbeid med ansatte og gjøres på en forsvarlig måte. Vi trenger også å øke kunnskapen hos medlemmene om sikkerhet og forebygging av vold og trusler.