Slik blir du god på å verve lærlinger

Illustrasjon.

Illustrasjon. (Foto: Trude Tjensvold)

Som fremtidige fagarbeidere, er lærlingene en naturlig del av medlemmene i Fagforbundet.

13.01.2023 av Alexander Liane, nestleder Fagforbundet Ung
Sist oppdatert: 01.02.2023

Det er lettest å verve lærlinger lokalt på arbeidsplassen – og det blir enda lettere dersom det er en tillitsvalgt på jobben din.

Det viktigste å huske på, er å spørre. En stor andel sier at de ikke er medlemmer fordi ingen har spurt dem.

I Fagforbundets strategiplan for 2023 står det at forbundet, med fylkeskretsene og fagforeningene i spissen, skal ha en konkret plan på hvordan man skal verve lærlinger. Klarer forbundet å organisere flere, så vil vi fortsette å styrkes og forbli Norges beste og største forbund. Det er også oppskriften på å oppnå tariffmakt, altså at vi stiller sterkest mulig i lønnsforhandlingene.

De plasstillitsvalgte er de aller beste ververne

Som tillitsvalgt på arbeidsplassen, har du en unik mulighet til å møte lærlingen allerede fra første arbeidsdag.

Når det kommer en ny lærling, så går du som plasstillitsvalgt bort og introduserer deg som tillitsvalgt. Fortell kort om Fagforbundet og spør om de er medlem. Dersom de ikke er det, så spør du om de ønsker å bli det.

Prisen for et lærlingemedlemskap er kun 250 kroner dersom de ønsker innboforsikringen. Ellers er det gratis.

For dem som er tillitsvalgte i fagforeningen eller fylkeskretsen, så er det viktig å huske å bruke hele laget. Det sitter mye god kompetanse og ressurser i styrene. Vi må bruke ungdomstillitsvalgte og yrkesseksjonene.

Det er ikke bare viktig å verve lærlinger, men vi må beholde dem også.

Majoriteten av lærlinger som er medlem i Fagforbundet er opptatt av fellesskap på jobben. Så husk å invitere dem med på klubbmøtet. Diskuter saker i fellesskap og inkluder lærlingen. Hvis dere har noen sosiale aktiviteter, så inviter dem med. Vis at du er der for dem og at de er en del av fellesskapet.

Husk dette når du skal ut og verve lærlinger:

• Spørre
  • Delta på lærlingsamlinger og snakke om Fagforbundet
  • Lag en egen vervekonkurranse i foreningen
  • Bli med på LOs lærlingpatrulje som er en årlig patrulje der man besøker lærlinger på arbeidsplassene. Alle tillitsvalgte og medlemmer kan være med. Det skjer på høsten hvert år.

Relevante brosjyrer og informasjon finner du på https://www.fagforbundet.no/brosjyrer-og-materiell/

Lykke til med vervingen!