Ny leder av Fagforbundets barneby

Barnebyen har fått en ny, ambisiøs leder fra egne rekker: Andresa Loureiro.

Barnebyen har fått en ny, ambisiøs leder fra egne rekker: Andresa Loureiro. (Foto: Pedro Canjeque)

Andresa Loureiro har ambisiøse planer for barnebyen i Angola. – Min motivasjon for å jobbe for SOS-barnebyer, er å gjøre en forskjell i lokalsamfunnet, sier den nye lederen.

20.01.2023 av Steinar Ottesen
Sist oppdatert: 08.02.2023

Hun har tatt over stafettpinnen etter Pinto Vunge, som har vært leder av barnebyen i 12 år. Der har hun jobbet hele sitt arbeidsliv. Først som regnskapsfører, deretter som administrator.

–  SOS er det beste som har hendt meg. Jeg er glad for tilliten jeg har fått. Jeg skal gjøre mitt beste og jobbe for visjonene til SOS-barnebyer, sier Andresa Loureiro.

Som leder motiveres hun av muligheten til å utgjøre en forskjell. Bakgrunnen hennes, som ikke er helt forskjellig fra mange av barna i barnebyen, gir også drivkraft.

– Faren min døde da jeg var 16 år og min yngste søster var seks. Jeg ønsker å hjelpe familier og mødre i samme situasjon som min mor, en enke uten utdanning, til å ta vare på barna sine i et godt oppvekstmiljø uten vold og misbruk, sier Andresa.

Hun forteller at mange av barna kommer fra en bakgrunn uten folk som tror på dem. I Fagforbundets barneby blir de omsluttet av ansatte som gir dem selvtillit og troen på at de kan oppfylle drømmer.

Store planer

Den nye lederen har mange planer for fremtiden. Hun ønsker å få mest mulig ut av alle programmene i samarbeid med lokalmiljøet og lokale myndigheter. I lokalsamfunnsprogrammet gjøres dette blant annet ved støtte til utdanning, yrkesopplæring, oppstart av egne småbedrifter, fokus på foreldrerollens viktighet og at barna blir sett.

– Vi fokuserer spesielt på kvinner, fordi det i Afrika og mitt elskede Angola fortsatt er mange kvinner som blir diskriminert. Og det er dessverre mange fedre som forlater barna sine. Arbeidsledigheten er høy, og det er ingen støtte fra myndighetene, sier Andresa.

En av hovedoppgavene er å bidra med å skaffe arbeid til unge voksne. Flere unge i  barnebyen har startet små bedriftet for eksempel kantinedrift og bakeri. Slikt vil de har mer av framover, forteller hun.

–  I barnebyen sikrer vi omsorg i trygge hjem for barn uten foreldre som kan ta vare på dem. Når barna har blitt myndige og modne nok,  flytter de til kollektiv i en overgangsperiode. De får prøvd ut å stå på egne bein, bli en del av lokalsamfunnet samtdig som de blir fulgt opp av barnebyen. Vår erfaring er at det kan gi barna et større nettverk og gjøre dem bedre rustet til å takle livet på egen hånd senere, sier den engasjerte lederen.

Store sko å fylle

Mange i Fagforbundet kjenner den tidligere lederen av barnebyen, Pinto Vunge. Loureiro omtaler han som en mentor, en hun ofte spør om råd før en vanskelig avgjørelse.

– Jeg er glad for at Pinto fortsatt vil støtte oss i barnebyen. Han har vært med siden starten og har gjort en formidabel jobb. Jeg vil følge i hans fotspor, sier Andresa.

Etter at Loureiro ble ny leder av Fagforbundets barneby, er det nå kvinnelige barnebyledere i alle de tre barnebyene i Angola.

– Det er nesten en revolusjon, sier hun.

– Vi er takknemlige for støtten Fagforbundet gir  og at dere er en del av våre liv. Dere forandrer liv hver eneste dag, avslutter den nye lederen.